reklama

Evropská komise při představování návrhu uváděla, že nová pravidla v její verzi nebudou pro firmy prakticky znamenat dodatečnou zátěž. Už nyní mají evropské filmy v nabídce 75 společností poskytujících videa na požádání podíl 27 procent. Také v nabídce Netflixu i na iTunes je podíl filmů z EU podle komise už teď 21 procent.

Podle ministra kultury předsednického Slovenska Marka Maďariče je už nyní zjevné, že nalezení kompromisu nad celou směrnicí bude "poměrně náročné". Názory jednotlivých zemí se totiž liší v několika oblastech.

"Hovořilo se o číslech 30, 40 a dokonce 50 procent, což navrhovali třeba francouzští kolegové. Já jsem naopak poukázal na to, že bychom se k tomu měli stavět obezřetně," sdělil na okraj jednání český ministr kultury Daniel Herman.

"Ochrana evropského kulturního dědictví v této oblasti je velmi důležitá. Ale neměli bychom přeregulovávat věci, které to úplně nevyžadují," řekl Herman. Pro Českou republiku je původní návrh 20 procent podle něj přijatelný.

Nově navržená pravidla také kromě jiného umožní televizím pružněji nasazovat reklamní bloky. Zachována zůstává podmínka maximálně 20 procent vysílacího času na reklamu mezi 07:00 a 23:00. Zrušena by ale měla být povinnost nevysílat více než 12 minut reklamy každou hodinu. I zde se podle slovenského ministra Maďariče liší pohledy liberálnějších a konzervativnějších zemí EU, jak věc nastavit.

Podobně se státy EU neshodují v názoru na míru, do jaké mají v návrhu provozovatelé webů, kde je nabízena například pornografie či násilí, zajistit, aby jejich obsah nemohly sledovat děti.