reklama

Podle analýzy španělskojazyčné televize Univision porušil letoun během letošního roku bezpečnostní předpisy nejméně při osmi letech. Kromě osudové cesty z bolivijského Santa Cruz do kolumbijského Medellínu letěl na stejné trase o délce 2960 kilometrů ještě třikrát, přičemž na konci října přepravoval kolumbijské fotbalové mužstvo Atlético Nacional. Další lety absolvoval na o něco kratších trasách, ale také na hranici doletu.

Dolet tohoto stroje podle technických údajů činí s plnou nádrží asi 3000 kilometrů. Při maximálním zatížení, tedy když je plně obsazen cestujícími a má plný nákladní prostor, je dolet o několik set kilometrů kratší. Podle bezpečnostních pravidel by měla mít letadla palivovou rezervu nejméně na 45 minut nad plánovanou trasu letu.

"Z těchto údajů vyplývá, že systematicky docházelo k porušování pravidel při takřka všech letech... Společnost byla zvyklá tento letoun vypravovat na hranici výdrže paliva," řekl televizi pilot a expert na bezpečnost v letecké dopravě Esteban Saltos. Vlastníkem havarovaného letadla byla společnost LaMia.

Policisté chtějí vyslechnout i leteckou dispečerku Celii Castedovou, která sice posádku na nedostatek paliva upozornila, avšak v odletu nezabránila. Krátce po nehodě však dispečerka prchla za bolivijské hranice a úřady tento týden vyzvaly sousední Brazílii k jejímu vyhoštění.

Castedová v dopise publikovaném dnes bolivijskými médii uvedla, že její nadřízení tlačili na to, aby byl let povolen přes informace o nedostatku paliva.

Státní úředníci ale její tvrzení odmítají jako nepravdivá. "Žádná podobná zjištění týkající se letového plánu nebyla," řekl agentuře AP ministr Milton Claros, podle něhož Castedová zmíněný dokument vytvořila až po havárii a antidatovala jej.