reklama

Po šesti měsících od vypuknutí aféry "Dieselgate" se německý koncern Vokswagen dohodl s americkými úřady na řešení. Plánuje oslovit majitele vozů, kterých se falšování emisí týká, s nabídkou vyrovnání. Budou si moci vybrat, zda má Volkswagen jejich auto odkoupit, nebo opravit.

Řešení skandálu je zatím nastíněno jen pro naftové vozy s dvoulitrovými motory, kterých je podle odhadů 482 tisíc, o postupu u 85 tisíc aut s třílitrovými motory zatím rozhodnuto nebylo. Předpokládá se však totožné řešení.

Automobilka bude zřejmě vyplácet i odškodné všem zákazníkům, kterých se aféra dotkla. Německý list Die Welt uvádí odškodné 5 tisíc dolarů (asi 120 tisíc korun) každému takovému zákazníkovi, agentura AP píše o 1700 dolarech (40 tisíc korun).

Soudce dal automobilce čas do 21. června, aby přišla s podrobnou dohodou. Měla by vést k mimosoudnímu vyrovnání více než 600 hromadných žalob, které američtí zákazníci na Volkswagen podali. Koncern chce navíc vykompenzovat i způsobené ekologické škody.

Volkswagen už v reakci na nastíněnou dohodu navýšil svoji rezervu na řešení emisního skandálu ze 6,7 miliard eur (181 miliard korun) na 16,4 miliardy eur (443 miliard korun). Automobilka tak pravděpodobně zažije největší ztrátu v historii koncernu.

Skandál vypukl loni v září, když americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že do vozů s naftovými motory instaloval software umožňující skrývat při emisním testování nadlimitní hodnoty.

Po celém světě se falšování emisí týká zhruba 11 milionů naftových aut, včetně 1,2 milionů vozů Škoda. Konečná dohoda s americkými úřady zřejmě předestře i řešení skandálu v Evropě.