reklama

Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt před časem uzavřel s Evropskou komisí kompromisní dohodu o podobě mýtného. V lednu pak německá vláda schválila pozměněný návrh, podle kterého si dálniční známku budou muset koupit všichni majitelé aut, kteří budou chtít použít německé dálnice, avšak některým německým řidičům se poplatky vrátí formou slevy na dani.

Sama o sobě není podle posudku právníků německého parlamentu úleva poskytovaná německým řidičům při placení daní z motorových vozidel diskriminační. V celkovém pohledu a v kombinaci s dalšími opatřeními ale podle právníků lze hovořit o "nepřímé diskriminaci na základě státní příslušnosti", která je v Evropské unii zakázaná.

Evropská komise dnes nechtěla informace komentovat s tím, že nová pravidla zatím nebyla definitivně schválena.

Dobrindt dlouhodobě odmítá, že by připravované mýtné bylo v rozporu s evropskými pravidly. Také dnes zopakoval, že mýtné je "spravedlivé a v souladu s evropským právem". "Mýtné bude," řekl. Posudek parlamentních právníků dnes napadl generální tajemník bavorské Křesťanskosociální unie (CSU) Andreas Scheuer. Obsahuje podle něj vykonstruovaná obvinění a byl vypracovaný "na zakázku".

Nejtvrdším kritikem připravovaného mýta je Rakousko. Jeho ministr dopravy Jörg Leichtfried dnes parlamentní posudek přivítal jako potvrzení svých výhrad vůči mýtu, které je podle něj "mýtem čistě pro cizince". Vídeň uvažuje, že proti mýtu podá žalobu k Soudnímu dvoru EU. Po důkladné analýze by se k ní mohlo připojit i Česko.