Štrasburk - Europoslanci dnes projednali zprávu parlamentního výboru pro vyšetřování skandálu Dieselgate v automobilce Volkswagen a vyslovili se pro přísnější pravidla kontroly automobilových emisí a pro odškodnění podvedených majitelů aut.
"Dnešní hlasování je pozitivním krokem k tomu, aby se (aféra) dieselgate znovu neopakovala. Více než 19 měsíců po vypuknutí skandálu ve Volkswagenu je šokující, že se toho v automobilovém průmyslu i na úrovni úřadů členských států změnilo tak málo," uvedl zpravodaj Gerben-Jan Gerbrandy z poslaneckého klubu liberálů.
Mezi klíčovými doporučeními je, aby EU rychle přijala potřebná nařízení o emisních kontrolách ve skutečných podmínkách a aby tvorba emisních nařízení v rámci efektivnější přípravy připadla pod pravomoc jediného eurokomisaře.
Součástí seznamu doporučení je i výzva, aby se majitelé aut dočkali od výrobce finančního odškodnění a aby Evropská komise navrhla pravidla pro společný unijní systém odškodňování, což by posílilo ochranu spotřebitelů. Volkswagen nicméně dlouhodobě odmítá žádosti, aby evropské zákazníky za emisní skandál odškodnil podobným způsobem jako majitele aut ve Spojených státech.
Europoslanci rovněž navrhují komisi i členským státům zvážit americkou praxi namátkového testování vozidel, která byla právě vyrobena, a také vozidel v provozu.
Dnešnímu hlasování předcházela dopolední debata, ve které eurokomisař pro životní prostředí Karmenu Vella poslancům řekl, že unijní exekutiva zvažovala možnost zřízení nové evropské agentury, která by dohled nad emisními kontrolami převzala. Od tohoto řešení ale Brusel s ohledem na vysoké náklady a kvůli co nejrychlejšímu prosazení nových pravidel nakonec ustoupil. Proti zřízení nové agentury byli také europoslanci.
"Pokud chtěl vyšetřovací výbor skutečně něco udělat pro kvalitu ovzduší a modernizaci pravidel, měl podpořit náš návrh na sladění pravidel mezi Evropou a Spojenými státy. V Evropě jsme přísní pokud jde o oxidy uhlíku, zatímco Američané se soustředí spíše na oxidy dusíku, které jsou mnohem škodlivější," řekl v debatě europoslanec Evžen Tošenovský z ODS.
Témata: dieselgate, Volkswagen, europoslanci
Související
16. září 2020 9:01
25. května 2020 13:39
8. prosince 2019 20:28
30. září 2019 14:31
18. září 2018 11:57