reklama

El Niňo je název pro nepravidelně se vyskytující a komplexní sérii klimatických změn. Ovlivňuje rovníkové tichomořské oblasti i další území především v prosinci a vyznačuje se například změnou větru v Pacifiku, suchem v Austrálii či nesezónními prudkými dešti v Jižní Americe. 

Obvykle se objevuje jednou za dva až sedm let a vzniká tím, že pacifické větry posouvají povrchovou teplou vodu na východ a uvolňují teplo do atmosféry. V současnosti s jeho důsledky bojují především ve Venezuele, která se potýká s neobvyklou vlnou sucha. 

Nový výzkum naznačuje, že za historické události, které aktuálně otřásají počasím, mohou zbytky neúspěšného El Niňa z roku 2014, který proces nastartoval. Tehdy byla varování vědců neopodstatněná, neboť vítr situaci zastavil, uvádí server Sicence news. Zamezil také uvolňování tepla z oceánů. Loni v březnu potom toto teplo nastartovalo extrémní vlnu počasí El Niňa, které probíhá dodnes.

Podle vědců prý patří mezi tři nejsilnější v historii. Jeho důsledky můžeme sledovat například v Kalifornii, kde výrazně vzrostly dešťové srážky, pomáhá k bělení korálů a může za to, že rok 2015 byl prý nejteplejším rokem.

Vědci nyní upozorňují, že podobné extrémy by se zřejmě nestaly, pokud by El Niňo v roce 2014 proběhl úspěšně. "V jistém smyslu jsme se vyhnuli v roce 2014 smrtící kulce. Ale mělo to jen krátké trvání, protože v tom následujícím přišel obří El Niňo," uvádí spoluautor studie a fyzikální oceánograf, Michael McPhaden s tím, že tato situace je velmi neobvyklá.

Začali tedy zkoumat, zda spolu obě věci souvisí a došli k závěru, že tomu tak je. Podle vědců vzrostla při simulacích a analýzách šance na extrémní El Niňo z 27 % na 40 %, pokud byl předchozí rok neúspěšný. A dodávají, že k něčemu podobnému došlo již například v roce 1990, i když kvůli slabším větrům v menším měřítku.

Podle Kevina Trenbertha z amerického Národního centra pro výzkum atmosféry tyto informace poskytují nový náhled na situaci, avšak zdaleka se prý nejedná o kompletní informace.

0 komentářů Napište svůj názor

reklama