Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Čína zvažuje, odkdy zakáže auta se spalovacím motorem

Peking
Peking
Foto: Pixabay

Peking - Čína zvažuje, odkdy zakázat výrobu a prodej aut s tradičním spalovacím motorem. Uvedla to tisková agentura Nová Čína s odvoláním na náměstka ministra průmysl Sin Kuo-pina. Čína je přitom největším automobilovým trhem světa.

Sin zatím neposkytl žádné detaily o tom, kdy by měl být takový zákaz zaveden. Británie a Francie již oznámily, že zakážou nové vozy na benzin a naftu od roku 2040. Čína zatím stanovila pouze systém kvót, jak velký podíl musí mít elektrické a hybridní vozy na celkové výrobě automobilek v zemi.

"Některé země si stanovily časový harmonogram, kdy ukončit výrobu a prodej tradičních aut se spalovacím motorem," řekl Sin na automobilovém fóru. "Ministerstvo také zahájilo příslušný průzkum a učiní takový časový plán s příslušnými odděleními. Tato opatření určitě přinesou výrazné změny v rozvoji našeho automobilového průmyslu," dodal.

Zákaz prodeje vozů s naftovým a benzinovým motorem by také měla výrazný dopad na poptávku po ropě v Číně, která je druhým největším konzumentem této suroviny na světě. Minulý měsíc státní ropná firma China National Petroleum Corp. (CNPC) uvedla, že poptávka po energii v Číně dosáhne svého vrcholu v roce 2040, o pět let později než se doposud čekalo, protože roste poptávka po pohonných hmotách.

Čína loni překonala Spojené státy a stala se největším trhem s elektrickými auty na světě. Prodej elektrických vozů nebo hybridních vozů s elektrickým a benzinovým pohonem proti roku 2015 stoupl o 50 procent na 336.000 vozů a na celosvětovém prodeji měla Čína podíl 40 procent. V USA se prodalo 159.620 elektrických a hybridních vozů.

Peking podporuje vývoj elektrických vozů dotacemi na výzkum a pobídkami pro kupce v objemu miliard dolarů. Rozhodl se však přejít na systém kvót, který přenáší finanční náklady na automobilky. Podle navrhovaných kvót musí příští rok elektrické a hybridní vozy činit nejméně osm procent celkové výroby každé automobilky.

V dalším roce se tento podíl má zvýšit na deset procent a v roce 2020 na 12 procent. Automobilky, kterým se nepodaří splnit tento cíl, si budou moci koupit kredity od konkurentů, kteří budou mít přebytek. Do roku 2025 pak mají mít elektrické a dobíjecí hybridní vozy na výrobě automobilek v Číně až pětinový podíl.

Témata:  Čína auto

Související

Aktuálně se děje

18. dubna 2025 21:47

Začátek smíření? Tajné setkání princezny Kate a prince Harryho

Princezna Kate podle britských médií udělala vstřícný krok směrem ke svému švagrovi Harrymu. Během jeho nedávné návštěvy Londýna ho měla kontaktovat s cílem zmírnit napětí v královské rodině – a to právě v době, kdy sama čelí vážným zdravotním potížím.

Zdroj: Anežka Červinková

Další zprávy

Andrij Sybiha

Z Kyjeva přišla první reakce na ruský návrh příměří. Promluvil i Lipavský

Šéf diplomacie reagoval na ukrajinské straně jako první na ruský návrh velikonočního příměří. Andrij Sybiha neprozradil, zdali Kyjev kývne na zastavení bojů. Zdůraznil však, že slovům ruského prezidenta Vladimira Putina se nedá věřit. Zmínil také, že Moskva nadále může kdykoliv dát souhlas s bezpodmínečným třicetidenním příměřím.