Düsseldorf (Německo) - Německým obchodním řetězcům už nestačí jen prodávat. Pouštějí se proto i do vlastní výroby, od pěstování ovoce a výrobu pečiva až po zmrzlinu.
Snaha zvýšit si příjmy ale není jediným motivem tohoto trendu. Průkopníkem se stal největší německý potravinářský řetězec Edeka. Obchod původem z Hamburku už provozuje 17 vlastních masen, 16 pekáren, vinný sklep a moštárnu.
Loni Edeka ještě přikoupila dvousethektarový ovocný sad ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořansko. "Snižujeme si tak závislost, zvyšujeme flexibilitu a dlouhodobě si zajišťujeme přísun zboží," vysvětluje podnik svou strategii.
Edeka ale není sama. Jak poznamenala agentura DPA, konkurenční řetězec Rewe už má také čtyři vlastní masny a uzenářství a dosahuje s nimi obratu 600 milionů eur (15,4 miliardy Kč). Vlastní pekárna přispívá dalšími 172 miliony eur. A výrobu Made-by-Rewe doplňuje květinová farma v dolnosaské obci Warenholz.
Samovýroba podle Rewe umožňuje rychlou reakci na změny na trhu. Kromě toho generuje vyšší zisk než pouhý prodej zboží jiných dodavatelů.
Skupina Schwarz Gruppe, která zahrnuje řetězce Lidl a Kaufland, produkuje vlastní minerální vodu a nápoje, maso, uzeniny, pečivo, čokoládu a sušené ovoce. Před nedávnem si otevřela i výrobnu zmrzliny.
Zdrženlivý zatím zůstává řetězec Aldi. Jeho pobočky v jižním Německu Aldi Süd sice už desítky let provozují dvě pražírny, aby mohly zákazníkům levně nabídnout kávu, ale to je vše. Prodejny Aldi Nord na severu Německa nedisponují žádnou vlastní výrobnou.
Témata: obchody, Německo, EuroZprávy.cz
Související
15. listopadu 2024 8:15
13. listopadu 2024 9:21
12. listopadu 2024 8:47
10. listopadu 2024 18:55
8. listopadu 2024 13:15
31. října 2024 15:36