Káhira - Celým světem ve čtvrtek otřásla zpráva o pádu letounu Airbus A320 společnosti EgyptAir, který měl namířeno z Paříže do Káhiry. Ten se kolem půl třetí ráno informací zřítil do Středozemního moře. Na palubě bylo 66 lidí. Není to ale zdaleka nejtragičtější havárie této společnosti.
Historie společnosti EgyptAir je tragickými událostmi doslova protkána. K nehodám, při kterých zemřely desítky lidí, došlo například v letech 1973, 1976, 1985 či 1986. Nevyhnuly se jí ale ani únosy, kterých byla rovněž celá řada. Ten nejkrvavější v roce 1985, kdy trojice mužů unesla letadlo z Atén do Káhiry. Při zásahu ozbrojených složek hodili únosci mezi cestující granát, při útoku zemřelo 58 lidí.
Vůbec nejhorší nehoda letadla společnosti EgyptAir se stala v roce 1999, zemřelo při ní 217 lidí. Nejsmutnější je fakt, že k nehodě nemuselo vůbec dojít, šlo totiž o sebevražednou akci.
Pilot vzýval Alláha, pak letadlo obrátil k zemi
Letoun egyptské společnosti z New Yorku do Káhiry se zřítil 31. října 1999 do vod Atlantiku. O let se starala zdvojená posádka. Druhý pilot Gamal El Batútí přišel vystřídat svého kolegu už po 20 minutách letu, nečekaně brzy. Když si kapitán odskočil na toaletu, začalo letadlo prudce klesat. Cestující na palubě zažívali stav beztíže. Kapitánovi se přesto podařilo dostat se zpět do kokpitu.
Druhý pilot s ním vůbec nespolupracoval, pouze opakoval větu "Spoléhám na Boha." Celkem ji řekl jedenáctkrát. Kapitánovi se střemhlavé klesání podařilo vybrat, ale stroj začal prudce stoupat. V tuto chvíli končí záznam z kokpitu, protože generátory přestaly dodávat proud. Radar ukázal, že letoun opět vystoupal do 7 kilometrů a pak znovu prudce klesal. Konstrukce Boeingu 767 to nevydržela a stroj se před nárazem do vody začal rozpadat.
Při nehodě zahynulo 217 lidí, z toho 100 amerických turistů. Americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě došel k závěru, že tragédie letu 990 byla úmyslným činem Gamala El Batútího. Devětapadesátiletý Batútí byl nejstarším druhým pilotem EgyptAiru na Boeingu 767, kvůli špatné angličtině neměl šanci na povýšení na kapitána.
Před tragédií se zhoršil jeho zdravotní stav. Navíc El Batútí často využíval ochranné ruky přátel na vysokých místech, kteří vždy zametli jeho průšvihy. O tuto ochranu měl ale přijít a jeho místo u EgyptAiru bylo v ohrožení. Egyptští vyšetřovatelé tyto závěry odmítli a nehodu přičítají neznámé technické poruše.
Nehoda inspirovala bin Ládina
Důsledky nehody ale byly ještě tragičtější, než mohl kdokoli tušit. Inspirovala totiž nejznámějšího teroristu světa Usámu bin Ládina k hrůzným útokům v New Yorku. Vyplývá to z nedávno zveřejněného článku "Útok 11. září - nevyslovený příběh".
Terorista prý měl okamžitě po nehodě zalitovat, že pilot nenamířil s letadlem do nějaké budovy. "Napáchal by tak ještě více škod a zabil ještě více lidí," řekl tehdy bin Ládin. V té chvíli se mu v hlavě začal rodit ďábelský plán - jak dopadl, ví už každý. Útoky z 11. září 2001 se navždy vepsaly do dějin lidstva jako zatím nejhorší útok teroristů.
Témata: letecké nehody, 37145, zřícení letadla Egypt Air
Související
10. srpna 2024 9:44
19. května 2024 21:19
13. května 2024 18:35
27. ledna 2024 21:42
24. ledna 2024 12:02
12. ledna 2024 17:14