Praha/Lucemburk - Evropské komise uspěla u soudu EU se svou stížností, že Česko svými pravidly pro řidičské průkazy kategorií C/C1 a D/D1, tedy pro mikrobusy a nákladní vozidla, porušuje příslušnou unijní směrnici.
České ministerstvo dopravy reagovalo připomínkou, že unijní pravidla upravuje novela zákona, který bude platit od července. "Podle názoru ministerstva dopravy tak na vydaný rozsudek Soudního dvora EU již nebude navazovat další žaloba Evropské komise žádající uložení peněžitých sankcí vůči České republice," uvedl resort.
Na potřebu příslušné úpravy české legislativy upozorňovala Evropská komise Prahu od léta 2014, o rok později česká strana slíbila, že změny udělá. Ale nestalo se tak a komise se proto po uplynutí příslušné lhůty obrátila na unijní soud.
Komise Česku vytýkala, že umožňuje držitelům řidičských průkazů kategorií C/C1 řídit nejen odpovídající nákladní vozidla, ale také mikrobusy s kapacitou do osmi osob. Podle komise totiž směrnice o řidičských průkazech jednoznačně určuje, že řízení vozidel převážejících pasažéry má být vyhrazeno držitelům řidičských průkazů kategorií D nebo D1. Řidičská oprávnění kategorie C a C1 jsou pak určena pro řízení nákladních vozidel.
Komise také Česku vytýká, že pro kategorii D1 vyřazuje možnost řídit vozidla s kapacitou do osmi pasažérů.
České ministerstvo dopravy upozornilo, že od července se budou kategorie C a C1 vztahovat pouze na nákladní vozidla, nikoliv na vozidla určená primárně k přepravě osob. K těm bude třeba řidičské oprávnění skupiny D/D1. Praktický dopad této úpravy na řidiče je ale minimální. Už dnes je totiž řidičský průkaz kategorie C/C1 omezen pro řízení vozidel do osmi osob a řidič. Většina mikrobusů do osmi osob v praxi nepřesahuje 3,5 tuny, a lze je tedy řídit s řidičským průkazem typu B, doplnilo ministerstvo dopravy.
Témata: Soudní dvůr EU, Ministerstvo dopravy České republiky, Evropská komise (EK)
Související
8. března 2023 18:04
28. září 2022 11:41
23. září 2022 12:04
20. ledna 2022 10:55
16. listopadu 2021 18:18
29. října 2021 18:24