Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Německý ministr dopravy odsoudil testy automobilek na zvířatech

BMW
BMW
Foto: BMW

Berlín - Testy škodlivosti emisí naftových vozů na opicích financovalo Evropské výzkumné sdružení pro životní prostředí a zdraví v dopravním sektoru (EUGT), které v roce 2007 založily automobilky Volkswagen, BMW a Daimler spolu s firmou Bosch. Německý ministr dopravy Christian Schmidt (CSU) to dnes označil za skandál.

Pokusu, který se uskutečnil ve Spojených státech, bylo podrobeno deset opic, které musely ve skleněných klecích čtyři hodiny vdechovat automobilové zplodiny. EUGT kromě toho dopad různých koncentrací oxidu dusičitého (NO2) zkoumala i na lidech, i když výrazně jiným způsobem než na opicích.

"Je to absolutně nepřijatelné etické pochybení. Chybí mi pro to jakékoliv pochopení," řekl poslancům Schmidt. Německé automobilky podle něj kvůli kauze přišly o další část důvěryhodnosti, kterou můžou zpět získat jen změnami a transparentním chováním.

Zelení dnes testy označili za odporné a bezohledné a Levice hovořila o nepřetržité sérii skandálů. Sociální demokraté zase vyslovili požadavek, aby byl zaveden registr lobbyistů, což by podle nich podobným případům mohlo zabránit.

Současná kauza není jediná, která je pro automobilky problematická. Evropské úřady vyšetřují údajná dlouholetá kartelová ujednání německých výrobců Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche. Magazín Spiegel informoval, že tyto automobilky čelí i podezření, že se domlouvaly na stejných podmínkách pro nákup oceli, čímž se podle německých úřadů provinily proti hospodářské soutěži.

Témata:  automobilový průmysl Německo opice BMW

Související

Aktuálně se děje

17. ledna 2025 18:12

Konec tranzitu plynu přes Ukrajinu: Co to znamená pro Rusko a EU?

Po více než čtyřiceti letech nepřerušeného toku ruského plynu přes Ukrajinu do Evropy byl 1. ledna 2025 zastaven tranzit plynu přes plynovod Urengoj–Pomary–Užhorod. Tento krok znamená konec jedné éry a přináší závažné ekonomické i geopolitické důsledky pro Rusko, Ukrajinu a Evropu. Navzdory tomu, že ani ruská invaze na Ukrajinu v roce 2022, ani následné ukrajinské protiútoky nedokázaly tranzit narušit, obě strany nebyly schopny uzavřít novou dohodu o přepravě plynu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy