reklama

Změna je součástí širších úprav spotřebitelských pravidel v EU, které dnes komise navrhla a o kterých nyní budou jednat členské země EU a Evropský parlament. Vše by mělo být projednáno a schváleno ještě před volbami do europarlamentu na jaře 2019. Pak budou mít členské země určitou dobu na to, aby nová pravidla převedly do svého národního zákonodárství.

Na praxi, kdy firmy v zemích ve střední a východní části EU prodávají stejně vypadající, ale méně kvalitní zejména potravinářské či drogistické výrobky, Česká republika i další státy upozorňovaly a stěžovaly si několik let, dlouhou dobu marně. Až v prosinci 2016 se členské země společně obrátily na Evropskou komisi, aby věc řešila prostřednictvím úpravy unijního práva.

Komise loni doporučovala státům situaci řešit hlavně důsledným vymáháním už existujících pravidel. Nyní se ale snaží dát úřadům v členských zemích jednoznačný nástroj k rozhodování, zda firma prodejem různě kvalitních výrobků v různých zemích zákony porušuje, anebo ne.

Součástí dnešních návrhů jsou i pokuty za porušování unijního spotřebitelského práva. V případě poškozování spotřebitelů napříč EU ve velkém rozsahu mohou tyto pokuty představovat až čtyři procenta z ročního obratu firmy v každé ze zasažených zemí.

Evropská komise dnes v podkladech pro novináře zdůraznila, že společnosti a obchodníci nadále mohou v různých zemích uvádět na trh a prodávat zboží s různým složením tak, aby to odpovídalo požadavkům a preferencím tamních spotřebitelů. "Nicméně výrazně odlišné složení identicky označených výrobků je pochybné ve chvíli, kdy je zboží na trh uváděno způsobem, který má potenciál oklamat zákazníka," uvádí unijní exekutiva.

Pod pojmem dvojí kvalita potravin se často rozumí například používání náhražek masa ve východních státech EU u výrobků, v nichž je na západě EU maso obsaženo. Podobně je tomu u menších podílů ovoce například v jogurtech.

Český stát loni provedl několik testování kvality potravin. Z posledního šetření vyšlo, že z 21 testovaných dětských výživ, krmiv pro domácí zvířata a privátních výrobků obchodních řetězců prodávaných v podobném obalu v Německu, Rakousku, Česku, na Slovensku a v Maďarsku, jich bylo stejných sedm. Tři výrobky byly mírně odlišné, 11 jich bylo jiných.

Loading...

0 komentářů Napište svůj názor

reklama