Washington/Paříž - Evropské a americké úřady pro civilní letectví v pátek nařídily povinné kontroly motorů letadel podobných tomu, jehož poškození způsobilo nehodu, při které v úterý zemřela jedna z cestujících společnosti Southwest Airlines na lince z New Yorku do Dallasu.
Francouzsko-americký výrobce motorů CFM International v pátek doporučil ultrazvukovou kontrolu lopatek motorů, které absolvovaly více než 30.000 letových cyklů; přičemž jeden cyklus zahrnuje vzlétnutí a přistání. Následně doporučenou inspekci označily za povinnou americký Federální úřad pro letectví (FAA) a Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA).
Podle amerických regulátorů se nařízení celosvětově týká asi 680 motorů, z čehož asi 352 je v USA. V současné chvíli je v provozu asi 14.000 motorů CFM56-7B, tedy stejného typu, který byl příčinou nehody.
Dosavadní závěry amerických vyšetřovatelů nasvědčují tomu, že havárii úterního letu 1380 aerolinky Southwest Airlines způsobila zlomená lopatka motoru spojená s únavou materiálu. Následně se odtrhla část krytu levého motoru, rozbila jedno z oken, což způsobilo dekompresi v kabině, v jejímž důsledku byla málem vystřelena z letadla cestující. Ostatní pasažéři ji ale vtáhli zpět a snažili se ji oživit. Třiačtyřicetiletá cestující, matka dvou dětí a viceprezidentka ve společnosti Wells Fargo v Novém Mexiku Jennifer Riordanová nakonec zemřela následkem poranění hlavy, krku a trupu. Lehce zraněno bylo dalších sedm cestujících.
Boeing 737, který přepravoval 149 cestujících, nouzově přistál na letišti ve Filadelfii.
Témata: letectví a letadla, EU, USA
Související
26. července 2024 13:49
19. července 2024 14:07
9. července 2024 17:25
1. července 2024 13:32
11. června 2024 8:55