Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Facebook vytáhl do boje proti dezinformacím

Facebook, sociální sítě
Facebook, sociální sítě
Foto: Pixmac

San Francisco - Společnost Facebook dnes poodhalila svou strategii boje proti falešným zprávám, jejíž součástí má být také nová kampaň o mediální gramotnosti s radami pro identifikaci nepravdivých sdělení.

Firma bude také v nadcházejících týdnech žádat akademiky, aby navrhovali metody, kterými by se dal změřit objem a účinek dezinformací na facebooku.

Coby úvod do tematiky falešných zpráv a boje s nimi zveřejnil Facebook krátký dokumentární film Facing Facts, v němž několik vývojářů popisuje výzvy spojené s tažením proti online dezinformacím.

Otázka falešných zpráv na největší sociální síti světa se dostala do centra pozornosti zejména v důsledku posledních prezidentských voleb ve Spojených státech a podezřením na pokus o jejich ovlivnění ze strany Ruska. "Myslím, že to podrobné zkoumání bylo ve své podstatě zdravou věcí," říká ve videu jeden z viceprezidentů Facebooku Adam Mosseri.

"Sdělení je jasné: Facebook, ví, že to zvoral, a chce nám všem dát na vědomí, že ví, že to zvoral. Firma se přiznává a žádá o vykoupení," okomentoval video šéfredaktor technologického měsíčníku Wired Nicholas Thompson.

Podle Facebooku je fenomén dezinformací komplikovaným problémem a firma k němu proto přistupuje z různých úhlů. Jednou ze složek jejich potlačení má být nová kampaň mediální gramotnosti, která poskytne tipy na odhalení falešných zpráv, jakož i další informace o krocích sociální sítě. Tato sdělení se mají uživatelům v USA a dalších zemích začít zobrazovat na vrchu hlavní stránky v průběhu letošního roku.

Facebook chce do boje s dezinformacemi zapojit také akademickou sféru. Už v dubnu spustil speciální iniciativu s cílem zanalyzovat dopad sociálních médií na volby, potažmo na demokracii jako takovou. Nyní hodlá akademikům umožnit, aby zkoumali množství a dopady falešných zpráv na facebooku. Badatelé s nejlepšími návrhy dostanou od společnosti peníze a přístup k neveřejným souborům dat, soukromí uživatelů ale prý bude zachováno.

Podle Thompsona je jasné, že Facebooku na problému falešných zpráv záleží. "Otázkou pro Facebook ale už není, zda mu na tom záleží. Otázkou je, zda ten problém lze vyřešit. News Feed (hlavní stránka) byl po léta vylaďován, aby maximálně upoutával naši pozornost a v mnoha ohledech také naše rozhořčení," napsal.

Témata:  Facebook USA fake news internet

Související

Aktuálně se děje

28. dubna 2025 21:48

Pálení čarodějnic: Proč se slaví i v roce 2025?

Pálení čarodějnic, známé také jako Filipojakubská noc (noc z 30. dubna na 1. května), je tradiční lidový svátek, který má kořeny hluboko ve středověké Evropě, včetně českých zemí. Je to oslavování příchodu jara, ale také symbolické očištění od zlých sil a temnoty zimy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy