V noci na 30. srpna podle ruských odborníků z lodi Sojuz připojené k ISS unikl vzduch kvůli dvoumilimetrové trhlině provrtané zevnitř. Otvor byl okamžitě hermeticky uzavřen a tlak v orbitálním komplexu se dostal na náležitou úroveň. Podezření, že plášť Sojuzu byl poškozen v ruském výrobním závodu Eněrgija, vyšetřování podle ruských médií neprokázalo.

Podle dnešní zprávy TASS byly stopy po vrtání objeveny při analýze videa i na vnějším štítu, který loď chrání před dopady meteoritů. "Ten, kdo plášť provrtával, pronikl skrz do hloubi 15 milimetrů a narazil hrotem vrtáku až do vnějšího štítu," citovala ruská agentura nejmenovaného experta.

Záhada kolem otvoru v plášti ruské lodi Sojuz, která koncem srpna způsobila nevelký únik vzduchu z ISS, byla ve čtvrtek tématem telefonického rozhovoru mezi šéfy kosmických agentur USA a Ruska. Napsala to agentura AP. Telefonát následoval po obviněních, která se objevila v ruském tisku, že otvor záměrně vyvrtali američtí členové posádky ISS.

Ruský list Kommersant ve středu napsal, že podle hlavní ruské vyšetřovací verze otvor vyvrtali členové americké posádky. Kvůli onemocnění jednoho z nich chtěli prý záměrným poškozením Sojuzu vyvolat nutnost spěšného návratu na Zemi. Pokud by totiž posádka musela ISS opustit z důvodu nemoci, nikoli kvůli technické poruše, museli by Američané novou kosmickou loď zaplatit.

Správce amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA) Jim Bridenstine a ředitel ruské kosmické agentury Roskosmos Dmitrij Rogozin se podle informace agentury Interfax během telefonátu dohodli, že kauzu do závěru vyšetřování nebudou komentovat.

Spekulace o vině posádky rozvířil v minulých dnech sám Rogozin, který prohlásil, že ruští vyšetřovatelé "věnují pozornost i verzi o záměrném poškození lodi ve vesmíru". Ve středu ale na twitteru uvedl, že "šíření fám a obvinění (vyšetřujícím) expertům nepomáhá a škodí přátelským vztahům na palubě ISS".