Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EU si posvítí na daňové ráje, zkontroluje všechny členské země

Sídlo Evropského parlamentu
Sídlo Evropského parlamentu
Foto: Pixabay

Evropská unie zvažuje kontrolu všech členských zemí, aby zjistila, zda by některé státy neměly být zařazeny na unijní černou listinu daňových rájů. Uvedla to dnes agentura Reuters. Odvolává se přitom na prohlášení Fabrizie Lapecorellaové, která řídí skupinu pověřenou sestavováním seznamu daňových rájů. V EU byly v poslední době odhaleny rozsáhlé programy úniku daní využívané společnostmi a bohatými jednotlivci ke snížení daňového výměru.

Černou listinu zemí a oblastí, jejichž daňové předpisy a postupy nejsou v souladu s unijními standardy, EU vypracovala loni v prosinci. Na seznamu bylo původně 17 zemí, nedávno se jejich počet snížil na šest.

Seznam daňových rájů byl vytvořen po celosvětové kontrole, která vyloučila, že některý z 28 členských států EU je daňovým rájem. Někteří zákonodárci a aktivisté však požadovali, aby se posoudilo, zda by některé země EU - například Lucembursko, Malta, Irsko nebo Nizozemsko - neměly být kvůli svým daňovým předpisům považovány za daňové ráje.

Rakouské předsednictví EU nyní přezkoumává mandát skupiny, která seznam pravidelně aktualizuje a provádí kontroly. Lapecorellaová zvláštnímu výboru Evropského parlamentu pro daňové úniky řekla, že o možnosti kontroly jednotlivých členských zemí se jedná v souvislosti s revizí pověření skupiny.

Podle pokynů EU musí kontrolované jurisdikce prokázat, že nemají žádná zvýhodňující daňová opatření, která by mohla být považována za škodlivá a které by mohla umožnit vytvoření struktury daňového ráje.

Zemím na seznamu hrozí poškození pověsti a přísnější kontrola u jejich finančních transakcí se zeměmi EU. Členské státy zatím neschválily žádné sankce.

Témata:  EU daně

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy