Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Po zříceném letadle Lion Air pátrají podmořské roboty

Letadla, ilustrační foto
Letadla, ilustrační foto
Foto: Pixabay

Podmořské roboty a sonary byly dnes nasazeny do pátrání po letadle indonéské společnosti Lion Air, které se v pondělí zřítilo se 189 lidmi na palubě do Jávského moře. Záchranáři zatím nenašli žádné stopy po možných přeživších, z moře byly ale vyzdviženy pozůstatky některých obětí, jejich osobní věci a trosky stroje. Pátrací týmy se snaží najít trup letounu a také takzvané černé skříňky, které by mohly pomoci objasnit příčinu neštěstí.

Podle technického deníku, který získal k nahlédnutí zpravodajský server BBC News, měl dva roky starý Boeing 737 MAX 8 předchozí den při letu z turistického ostrova Bali do indonéské metropole Jakarty vážné technické problémy. Po vzletu z Denpasaru na Bali v neděli večer kolísala v prvních několika minutách po startu rychlost i výška letu. Stroj mimo jiné během 27 vteřin klesl o téměř 270 metrů, přestože měl v tu chvíli stoupat. Nakonec se jeho chování stabilizovalo a letadlo doletělo do hlavního města Indonésie.

Pasažéři z nedělního letu vypověděli, že je problémy letadla cestou děsily. "Asi tři až osm minut po startu se mi zdálo, že motor ztrácí sílu a stroj není schopen stoupat. To se stalo během letu několikrát," popsal své pocity cestující Alon Soetanto. "Připadali jsme si jako na horské dráze. Někteří pasažéři začali panikařit a zvracet," dodal.

Televizní hlasatelka Conchita Carolineová v podrobném komentáři na internetu napsala, že nástup na nedělní let z Bali byl o více než hodinu zpožděn. Když konečně cestující do Boeingu 737 MAX 8 nastoupili, čekali asi půl hodiny v kabině bez klimatizace, než je posádka zase vyzvala k opuštění letadla. To se pak vrátilo do parkovacího prostoru ke kontrole motoru.

Ředitel firmy Lion Air Edward Sirait ale dnes zopakoval, že před pondělním letem z Jakarty do města Pangkalpinang na ostrově Bangka, který se nachází v těsné blízkosti ostrova Sumatra, byla závada na letadle odstraněna. Počasí bylo v pondělí nad Indonésií příznivé a oba piloti byli zkušení - jeden měl nalétáno 6000 a druhý 5000 hodin.

Podle letištních záznamů mělo ale letadlo v pondělí již dvě minuty po startu problémy a dostalo povolení k návratu do Jakarty. Zhruba po 13 minutách se zřítilo do moře.

Pátrací a záchranné týmy pokračovaly v prohledávání moře po celou noc a odeslaly expertům k identifikaci 26 vaků na mrtvoly s pozůstatky těl. Indonéský úřad pro pátrací a záchranné operace sdělil, že nalezeno bylo deset neporušených těl obětí a další tělesné pozůstatky.

Do pátrání je zapojeno přes 800 lidí, včetně potápěčů. Šéf úřadu pro pátrací a záchranné operace Muhammad Syaugi vyjádřil přesvědčení, že se trup letounu podaří rychle najít vzhledem k tomu, že stroj spadl do relativně mělkých vod. V místě neštěstí hloubka moře dosahuje asi 30 metrů, napsala agentura AP.

Témata:  letecké nehody Indonésie zřícení Boeingu 737 MAX 8 Lion Air letu JT610 letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

12:24

Počasí zaúřaduje. K intenzivnímu sněžení se přidá i další jev

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Anders Behring Breivik už nechce sedět ve vězení. Masový vrah chce na svobodu

Norský masový vrah Anders Behring Breivik, který v roce 2011 při bombovém útoku a střelbě zabil 77 lidí, stanul v úterý před soudem, aby podruhé požádal o podmínečné propuštění. Breivik si odpykává trest odnětí svobody na 21 let, což je maximální možný trest v Norsku. Podle norského práva má však po deseti letech vězení nárok na slyšení o podmínečném propuštění.