reklama

Asi už jste někdy slyšeli, že muslimové nesmí jíst vepřové. Ano, to je pravda, alespoň podle Koránu, který jim to jasně zakazuje. Bronislav Ostřanský, autor knihy Atlas muslimských strašáků také dodává, že Korán zakazuje chovat prasata nebo s nimi obchodovat a připravovat z nich pokrmy pro ostatní. Jenže existují určité výjimky. „Právníci uznávají, že muslim může pozřít vepřové, je-li k tomu donucen, nebo pokud hrozí smrt hladem, nebo v případě, že jde o záměnu,“ vysvětluje český orientalista.

Vztah muslimů k psům je však o mnoho komplikovanější. Traduje se, že i pes je nečisté zvíře. Všichni jistě známe nadávku: „Ty nevěřící pse!“ Jenže v tomto bodě to není tak jednoznačné. Jen málo se ví, že za nečisté jsou považovány jen některé části - konkrétně sliny a také srst psů.

Problematikou zvířat v islámu se zabývá například muslimský veterinář Ayoub M. Banderker, který upozorňuje, že zneužívání zvířat, krutost a zanedbávání jsou součástí mnoha sociálních problémů v muslimských komunitách. „Všechna stvoření jsou muslimská, podřízená Boží vůli - jedině člověku a džinovi je poskytnuta svoboda volby. Takže ano, i zvířata jsou muslimové,“ tvrdí veterinář, který se ve svých textech odvolává nejen na Korán, ale i na další testy náboženských učenců.

„Není haraam (zakázané, pozn. redakce) vlastnit psa, i když není hygienické držet psa v domě. Není haraam dotknout se psa nebo jiného zvířete. Pokud se slina psa dotkne vás nebo jakékoliv části vašeho oděvu, pak se od vás vyžaduje, abyste si umyli část těla, které se slina dotkla, a oblečení, kterého se pes dotkl ústy nebo čenichem,“ vysvětluje muslimský veterinář.

Poukazuje také na to, že je povinností všech muslimů, kteří vlastní zvířata, ať už pro zemědělské a pracovní účely, nebo jako domácí mazlíčky, poskytovat jim dostatečný úkryt, potraviny, vodu a případně i veterinární péči. Muslimům je podle něj ovšem zakázané účastnit se jakéhokoli krvavého sportu, jako je boj s psy a lov. Dodává ale, že řada muslimů věří dezinformacím ohledně zvířat a tak především v době posvátného měsíce ramadánu muslimové veterináře žádají, aby jejich psy (nebo i kočky) usmrtili injekcí. Právě proti těmto mylným pověrám dlouhodobě bojuje. 

Problematikou se zabývá i profesor historie na univerzitě Yale Alan Mikhail, který napsal mimo jiné knihu Zvíře v osmanském Egyptě. Ten se pokoušel určit moment v historii, kdy muslimové začali psy považovat za špinavé a nečisté. Poukazuje na to, že dnes se řada muslimů od psů drží dál, ale že v minulosti byl jejich vztah k těmto zvířatům naprosto odlišný. „Existuje dlouhá historie pozitivních interakcí mezi muslimy a psy, která se datuje od počátku náboženství. Podle několika autoritativních poznámek o jeho životě a učení se samotný prorok Mohamed modlil za přítomnosti psů,“ píše Mikhail.

„Není divu, že první muslimové měli tolik psů. Většina z nich měla velká stáda ovcí a koz a psi pomáhali řídit a chránit tato zvířata a bránit jim, aby utíkala. Navíc děsili případné zloděje a dravce. Ovce a kozy byly tyto pro tyto muslimy hlavní zdroj potravy a také kapitál a psi jim pomáhali tyto investice chránit,“ vysvětluje.

Později měli psi důležitou roli i ve městech - jedli odpadky. „Od Damašku a Bagdádu až po Káhiru a Istanbul městské úřady podporovaly populaci psů jako spotřebitele odpadů, aby městské ulice byly čisté,“ vysvětluje historik. „To znamenalo, že muslimové po celém světě byli v pravidelném každodenním kontaktu s mnoha psy.“

Odkud tedy pochází myšlenka, že islám je nepřátelský vůči psům?

Odpověď je jednoduchá – nemoci. „Asi před dvěma sty lety se začaly měnit názory na šíření nákazy. Lidé na Blízkém východě, v Evropě a jinde začali zaznamenávat korelaci mezi vypuknutím epidemie moru, cholery a malárie a fyzickou blízkostí obětí na místech, jako jsou hřbitovy a bažinaté jezera,“ píše Mikhail pro magazín Quartz.

Lidé se proto zdrojů nemocí chtěli pochopitelně zbavit – a tak mimo jiné vytlačili odpadky (a s nimi i psy) za městské hradby. Ulice začali uklízet lidé a psi o tuto „práci“ přišli. „Během pouhých několika desetiletí na počátku devatenáctého století začali být psi považováni za ekonomicky zbytečné a nebezpečné pro veřejné zdraví. Výsledek? Několik rozsáhlých kampaní propagujících vyhlazení psů, což vedlo k tomu, že z měst Středního východu tato zvířata téměř vymizela. Navíc se změnil postoj k nim. Už to nebyli potřební a produktivní obyvatelé města, ale naopak byli nyní považováni za nebezpečné, nemocné a postradatelné,“ popisuje expert.

„Tato relativně nedávná změna v postoji muslimů vůči psům vysvětluje dominantní pohled na toto zvíře dnes. Názory mezi muslimy se samozřejmě liší a například elita v mnoha muslimských zemích chová psy jako symboly svého postavení, zatímco většina muslimů považuje psy za špinavé, nečisté, někdy i zlé,“ upozorňuje na rozpor v chování a přístupu muslimů Mikhail.