reklama

Mezi smyšlenými informacemi šířenými internetem bylo například tvrzení, že loňský útok armádním jedem novičok v anglickém Salisbury, namířený proti bývalému ruskému agentovi Sergeji Skripalovi a jeho dceři, byl dílem severoirských teroristů. Původcem zprávy měl podle ruských dezinformátorů být tehdejší britský ministr obrany Gavin Williamson.

Zřejmě nejagresivnějším tvrzením ruských špionů byla informace o tom, že radikální oponenti brexitu chystají atentát proti bývalému britskému ministru zahraničí Borisi Johnsonovi. Jako zdroj informace byl uveden španělský ministr zahraničí.

Vylhané zprávy Rusové šířili na třiceti komunikačních platformách v devíti jazycích po dobu pěti let, uvádí studie. Podle jejích autorů původci lživých zpráv nebyli zaměstnanci ruské "trollí farmy" v Petrohradu, o níž se často píše, ale přímo agenti ruské tajné služby, nejspíš armádní rozvědky GRU.

Jedním z jejich "obětí" byl známý americký republikánský senátor Marco Rubio. Ruští agenti vyrobili jeho údajný tweet o tom, že britská elektronická rozvědka GCHQ v roce 2016 sledovala Donalda Trumpa a loni vyráběla vylhané zprávy, aby podpořila opoziční demokraty v amerických kongresových volbách. "Nikdo, ani náš nejbližší spojenec, nemá právo ohrožovat naší demokracii a národní bezpečnost," tvrdí Rubio ve tweetu vyrobeném v centrále GRU. Zprávu převzala ruská propagandistická televize RT.

Podle expertů ze skupiny Atlantic Council ale ruská kampaň měla mizivý dopad. "Úsilí bylo ohromné, ale efekt byl ve srovnání s ním nebývale malý," řekl britskému listu analytik Ben Nimmo, který ruskou kampaň označil za "bizarní".

Loading...

1 komentář (Poslední 24.06. 09:43) Napište svůj názor

reklama