Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

EMA začala s hodnocením léku proti covidu od firmy Merck, podává se ústně

To, že nám léky pomáhají, už víme. Ale co opravdu dokáží?
To, že nám léky pomáhají, už víme. Ale co opravdu dokáží?
Foto: Pixabay

Evropská agentura pro léčivé přípravky (EMA) zahájila hodnocení léku proti covidu-19 od americké farmaceutické společnosti Merck & Co. Podle výsledků klinických testů zveřejněných na začátku měsíce toto nové antivirotikum po nákaze koronavirem snižuje riziko hospitalizace a úmrtí na polovinu.

Pokud by EMA schválila použití přípravku molnupiravir, stal by se prvním ústně podávaným lékem proti covidu-19 v Evropské unii. Byl by také prvním přípravkem pro léčbu pacientů s mírným průběhem nemoci, zatímco dosavadní léky jsou určeny zejména lidem s těžkým průběhem, uvedla agentura Reuters.

"Pohodlný a relativně levný lék by se mohl dostat k výrazně většímu počtu rizikových pacientů s covidem-19 ve srovnání s těžkopádnou léčbou protilátkami, která je momentálně aplikována," uvádí o antivirotiku molnupiravir s odvoláním na experty list The New York Times.

Merck vyrábí lék společně s firmou Ridgeback Biotherapeutics. O schválení léčby jejich přípravkem požádaly americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA) 11. října. Panel expertů by lék měl hodnotit v listopadu.

Společnost Merck už má smlouvu s americkou federální vládou na dodávku prášků pro léčbu 1,7 milionu lidí v celkové hodnotě 1,2 miliardy dolarů (26,4 miliardy Kč). Dodavatelskou smlouvu již Merck podepsal také s Británií, Malajsií nebo Singapurem.

Merck je první firmou, která přišla s výsledky klinických testů u své antivirové pilulky, na podobných lécích ale pracuje řada dalších společností. Společnost Pfizer nedávno zahájila klinické studie dvou svých antivirotik, na pilulkách proti covidu-19 pracují rovněž společnosti Atea Pharmaceuticals nebo švýcarská firma Roche.

Témata:  koronavirus (coronavirus) COVID-19 léky

Související

Aktuálně se děje

24. listopadu 2024 14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy