O kauze dnes informovala francouzská média, podle kterých jako zadavatel vystupovala londýnská reklamní agentura. Ve skutečnosti ale podle nich vedou stopy do Ruska.

"Kontaktovala mě agentura, abych sdílel výměnou za finanční odměnu články, které by diskreditovaly vakcínu Pfizer... Tyhle lidi (a nevím, kdo za tím stojí) platí influencerům/umělcům za propagandu a dezinformace," napsal na twitteru youtuber Sami Ouladitto, který obvykle tvoří zábavná videa.

Nabídku influencerům, které na sociálních sítích YouTube a TikTok sledují vysoké počty lidí, poslal kdosi, kdo vystupoval jako zástupce reklamní agentury Fazze z Londýna. Email vyzýval influencery, aby ve svých videích tvrdili, že po podání vakcíny Pfizer se umírá třikrát častěji než po AstraZenece. Vše měli podat jako vlastní názor a video nemělo vypadat jako reklama.

Podle zjištění webu numerama.com firma Fazze v britském rejstříku firem neexistuje. Na londýnské adrese uvedené na webu sídlí 177 firem, Fazze ale mezi nimi není. Adresa z webu po mediální odezvě zmizela. Jedinou zaměstnankyní Fazze je Francouzka, která studovala v Rusku. Na žádost BFM TV o komentář firma neodpověděla.

K případu se naopak vyjádřila firma AstraZeneca, která uvedla, že s celou kampaní nemá nic společného a "rozhodně odsuzuje veškeré pokusy o podrytí důvěryhodnosti všech vakcín".

Podle BFM TV by skutečný zadavatel kampaně mohl pocházet z Ruska, protože kampaně na podporu ruské vakcíny Sputnik V používaly stejné argumenty. Taktéž kritizovaly vakcínu Pfizer/BioNTech a podporovaly AstraZeneku, ruskou vakcínu otevřeně nepodporovaly, ale spíše šířily "protiočkovací" náladu a opíraly se o falešné statistiky, píše BFM TV.

Záležitostí už se začalo zabývat francouzské ministerstvo zdravotnictví.