reklama

A některé z těchto článků mají více shlédnutí než všechny materiály státního zdravotnického systému NHS dohromady, napsal list The Guardian.

Například článek na stránce WND.com, který tvrdí, že jistý doktor v USA vyléčil stovky pacientů nakažených koronavirem, si jen za prvních 24 hodin vysloužil více než 160.000 reakcí britských uživatelů facebooku - navzdory tomu, že obsahuje informace protiřečící těm oficiálním.

Podle průzkumu, který provedl internetový server pro boj proti dezinformacím NewsGuard, to byl vyšší počet než všechny reakce na facebooku a twitteru na informace z webových stránek NHS za posledních 30 dní. Článek o lékaři, který tvrdil, že léčí lidi léky proti malárii a zinkem, patřil minulý týden mezi pět nejsdílenějších článků o nemoci COVID-19 ve Velké Británii.

"Potřebujeme, aby lidé dodržovali rady zdravotních expertů, zůstávali doma, chránili NHS a zachránili životy," řekl ministr médií a kultury Oliver Dowden.

"Je životně důležité, aby si tohle lidé uvědomili. A také potřebujeme rychle zastavit všechny mylné informace a dezinformace, které podkopávají oficiální doporučení. Spolupracujeme se společnostmi provozujícími sociální média a budeme na ně tento týden vyvíjet tlak, aby zamezily šíření falešných zpráv a zvěstí, které mohou stát lidské životy," dodal Dowden.

Když se na internetu nebo v sociálních médiích objeví falešná či nepravdivá informace nebo dezinformace, koordinuje vládní tým další kroky s jednotlivými ministerstvy, aby našel způsob, jak se s obsahem vypořádat, pokud není možné danou zprávu přímo stáhnout.

Ministryně bez portfeje Penny Mordauntová řekla: "Zadržet na deset vteřin dech neslouží jako test ke zjištění koronaviru. Kloktání vody 15 vteřin není lékem. A právě to je ten druh 'rad', které se objevují ze zdrojů předstírajících, že jde o lékařské odborníky."

"Proto vládní odborníci na komunikaci spolupracují se zdravotními úřady, aby podpořili oficiální lékařské rady. Ale i veřejnost může při této snaze pomoci jednoduchými kroky. Než se rozhodnete nějakou informaci sdílet, vždy čtěte dál, než jen titulek, a prověřte si zdroj," dodala Mordauntová.

reklama