reklama

Částky vynaložené na předvolební kampaně v USA se pravidelně zvyšují, letošní skokový nárůst je však podle CNN nevídaný. Zatímco v roce 2012 se na politickou reklamu vynaložilo něco přes šest miliard dolarů, o čtyři roky později to bylo 6,6 miliardy dolarů (154,7 miliardy korun). Letos se oproti volbám v roce 2016 v USA utratí více než dvojnásobek.

Prezidentští kandidáti Donald Trump a Joe Biden letos vynaložili jen na svou propagaci téměř tolik, kolik před čtyřmi lety stály všechny kampaně včetně voleb do Kongresu. Tam se přitom vedou velmi vypjaté souboje o desítky křesel v Senátu, 435členná Sněmovna reprezentantů se každé dva roky obměňuje celá.

Za rekordním nárůstem stojí především demokraté. Biden na svou kampaň vybral do poloviny října 938 milionů dolarů (22 miliard korun) a předpokládá se, že celková konečná částka u něj jako u prvního prezidentského kandidáta v americké historii přesáhne miliardu dolarů. Trump ke stejnému datu vybral 600 milionů dolarů (14 miliard korun).

Demokraté celkově před letošními volbami za svoje kampaně utratili téměř dvakrát více než republikáni. To lze zčásti odůvodnit tím, že museli na rozdíl od politických soupeřů pořádat nákladné primární volby, z nichž vzešel jejich prezidentský kandidát. Podle reportéra CNN Chrise Cillizzy lze však rozdíl vysvětlit také tím, že se demokratům letos daří lépe aktivizovat svoje podporovatele a nadchnout je pro věc.

Největším tahounem je přitom podle organizace Center for Responsive Politics negativní motivace, konkrétně nesouhlas s politikou republikána Trumpa a snaha zabránit mu v dalším čtyřletém mandátu. Podle analýzy organizace neměli demokraté před republikány nikdy v historii tak velký finanční náskok jako letos.

Cillizza upozorňuje, že počet získaných prostředků nelze brát jako spolehlivý ukazatel volebních výsledků. Trump před čtyřmi lety rovněž vybral méně než jeho tehdejší demokratická soupeřka Hillary Clintonová a přesto vyhrál.

Reportér CNN však tvrdí, že ten kdo má více peněz, obecně vítězí ve větším počtu případů. Je to zčásti tím, že může natočit více spotů a vyvěsit více billboardů. Množství vybraných peněz je však často ukazatelem volebního úspěchu právě kvůli tomu, že je odrazem nadšení ve volební základně dané strany.

Cillizza poznamenává, že v USA v podstatě selhaly veškeré pokusy zastavit příspěvky na kampaně z nejasných zdrojů. Jen 30 procent z peněz vynaložených nezávislými skupinami na propagaci politických kandidátů pochází od organizací, které plně zveřejnily jména svých dárců, ukazují data organizace Center for Responsive Politics.

reklama