Gulyás na pravidelném tiskovém briefingu řekl, že vláda k tomuto opatření sáhla na doporučení ropné a plynárenské společnosti MOL. Její rafinerie ve městě Százhalombatta u Budapešti, která pokrývá spotřebu pohonných hmot v Maďarsku ze 100 procent, bude od pondělí kvůli údržbě odstavena. Maďarsko teď bude muset spotřebu paliv pokrýt částečně dovozem, částečně uvolněním čtvrtiny strategických rezerv pohonných hmot.

Zda je vozidlo způsobilé čerpat benzin či naftu za zvýhodněnou cenu, o tom rozhoduje kód na registrační značce. Šéf kanceláře premiéra Viktora Orbána upřesnil, že nová pravidla platí od dnešního poledne. Zvýhodněnou cenu už nemohou čerpat podniková auta.

"Je důležité poznamenat, že vláda může zachovat cenový strop u pohonných hmot na 480 forintech za litr pro maloobchodní spotřebitele," řekl Gulyás.

Maďaři cenový strop zavedli loni v listopadu, kdy stanovili jednotnou maximální cenu pro benzin s oktanovým číslem 95 i pro naftu. Vláda omezení zavedla, aby ochránila spotřebitele před dopady inflace, která je teď v Maďarsku - podobně jako v mnoha dalších zemích - na nejvyšších hodnotách zhruba za 20 let. Cenový strop bude zatím platit do října.

Evropská komise (EK) v polovině července zahájila vůči Maďarsku právní kroky, protože jí vadí odlišné ceny pohonných hmot pro vozidla se zahraniční poznávací značkou. Podle EK je opatření diskriminační a v rozporu s pravidly vnitřního trhu, proto zahájila vůči Budapešti řízení o porušení povinností. Maďarsko začalo řidiče se zahraničními poznávacími značkami u čerpacích stanic odmítat, když se tam začaly tvořit dlouhé fronty a situace byla pro maďarské občany neúnosná.

Šéf společnosti MOL Zsolt Hernádi v rozhovoru s maďarskou televizí ATV začátkem tohoto měsíce řekl, že Maďarsko by mělo strop cen u pohonných hmot zrušit, protože opatření časem povede k nedostatku paliv.