reklama

Spotřebitelé v Evropě se letos daleko více zamýšlejí nad tím, kde nakupují, plyne dál z průzkumu. Každý druhý nakupováním dárků vědomě podporuje svou místní komunitu. Na 44 procent koupilo dárkové poukázky od místních firem, 61 procent kupuje vánoční potraviny a nápoje v místních obchodech a 27 procent si objednalo sváteční večeři v místní soukromé restauraci.

"Pro mnohé z nás budou letošní Vánoce nepochybně jiné než dřív. Svátky na konci roku byly vždy velmi významnou příležitostí k nákupům, ale rok 2020 byl pro všechny velmi složitý. O to víc zahřeje u srdce, když člověk zjistí, že lidé po celé Evropě věnují daleko více svých myšlenek a času pořizování vánočních dárků pro druhé. Nakupování u místních dodavatelů je letos velmi cennou vzpruhou nejen pro lokální komunity, ale pro ekonomiku jako celek, neboť právě malé podniky jsou páteří evropského hospodářství," uvedl prezident Mastercard Europe Mark Barnett.

Události letošního roku mají za následek, že jsou lidé daleko starostlivější, a to i vůči těm, které osobně neznají. Na 17 procent respondentů v průzkumu uvedlo, že kupují dárky cizím lidem, aby jim na konci náročného roku pomohli. I když 58 procent nakupujících uvádí, že musí po letošním roce omezit výdaje, více než polovina říká, že k pořizování dárků přistupuje osobněji než dříve, a 45 procent tráví výrobou nebo výběrem dárků více času.

Téměř polovina spotřebitelů v Evropě tak koupila dárek, který podporuje i někoho dalšího než přímo obdarovaného. Každý pátý koupil dárek podporující dobročinnost, 17 procent respondentů koupilo dárek v podobě adopce zvířete na dálku a 14 procent věnovalo peníze na charitu. Dalších 19 procent o letošních Vánocích koupilo charitativní pohlednice či výrobky.

Průzkum uskutečnila v listopadu 2020 nezávislá společnost Fly Research na vzorku 16.000 dospělých respondentů v 15 zemích.

reklama