Ruská státní železniční společnost Rossijskije železnyje dorogi (RŽD) se dostala do platební neschopnosti, protože neuhradila úroky z dluhopisů. Rozhodl o tom výbor Mezinárodního sdružení pro swapy a deriváty (ISDA). Jde o první takovéto rozhodnutí poté, co západní země na Rusko kvůli útoku na Ukrajinu uvalily rozsáhlé sankce, které zkomplikovaly provádění finančních transakcí, píše agentura Bloomberg.
Podle výboru držitelé dluhopisů neobdrželi úroky splatné 14. března, takže nastala "úvěrová událost", která umožňuje nárokovat proplacení pojistek dluhopisů proti platební neschopnosti. Mezi členy výboru patří přední světové banky, včetně společností Bank of America, Goldman Sachs a JPMorgan.
Společnost RŽD uvedla, že se pokusila úroky splatné 14. března uhradit, ale úhrada se nezdařila kvůli "právním a regulačním" překážkám. V podobné situaci se nachází také ruská vláda a další ruské podniky, protože západní sankce omezily jejich přístup ke globálnímu finančnímu systému, píše agentura Bloomberg.
Ruské ministerstvo financí viní Spojené státy a další západní země ze snahy dostat ruskou vládu do platební neschopnosti. Minulý týden musela ruská vláda závazky plynoucí z jejích dolarových dluhopisů uhradit v rublech. Zahraniční banka totiž odmítla zpracovat příkaz, aby držitelům těchto dluhopisů poskytla platbu v dolarech.
"Situace dospěla do fáze, kdy je pro Rusko technická platební neschopnost téměř nevyhnutelná," uvedl podle agentury Reuters analytik Gary Kirk ze společnosti TwentyFour Asset Management LLP.
Ekonom Lukáš Kovanda vysvětlil, co bankrot znamená pro běžné Rusy. "Pro desítky milionů Rusů, často Putinových příznivců, představuje vlak jediný dostupný způsob, jak se v rozlehlé vlasti překonávat delší vzdálenosti. Na letenku tito lidé mnohdy nemají," uvedl v komentáři, který má server Globe24.cz k dispozici.
Společnost se sice neocitne zcela bez peněz, ale zhorší se jí přístup k financování. "Financovat je bude muset zcela a přímo Kreml, například ze svých příjmů z prodeje plynu zemím Evropské unie. To bude zřejmě znamenat výrazné zhoršení služeb Ruských železnic a patrně i citelné omezení frekvence spojů," dodal Kovanda.
Související
9. listopadu 2024 13:59
2. října 2024 8:56
30. září 2024 21:55
19. září 2024 10:03