Rusko mělo ke 4. dubnu zaplatit držitelům dolarových dluhopisů 649 milionů dolarů (zhruba 14,6 miliardy Kč). Americké ministerstvo financí však Rusku zabránilo použít jeho zmrazené rezervy u amerických bank, takže ruské ministerstvo financí držitelům dluhopisů v rozporu se stanovenými podmínkami zaplatilo v rublech. Upozornilo, že tak považuje své závazky za splněné. Globální ratingové agentury nicméně uvádějí, že pokud Rusko do 30 dnů od vypršení termínu splatnosti neuhradí částku v dolarech, bude to znamenat platební neschopnost.

"Samozřejmě se budeme soudit, protože jsme podnikli veškeré potřebné kroky, abychom zajistili, že investoři obdrží platby," uvedl Siluanov. "U soudu předložíme doklady potvrzující naše úsilí zaplatit v devizách i v rublech. Nebude to snadný proces," dodal. Neupřesnil však, kde by se případné soudní slyšení mohlo konat, upozornila agentura Reuters.

Mluvčí Kremlu Dmitrij Peskov minulý týden uvedl, že Rusko bude dál splácet svůj vnější dluh v rublech, dokud budou jeho devizové rezervy blokovány západními sankcemi. Dodal, že případná platební neschopnost země by byla pouze umělá. "Pro skutečnou platební neschopnost neexistuje žádný důvod," prohlásil.

Podle Siluanova učiní Rusko vše, co je v jeho silách, aby investoři dostali své peníze. "Rusko se pokusilo v dobré víře uhradit splátky vnějším věřitelům," uvedl Siluanov. "Záměrnou politikou západních zemí je však vytvořit s pomocí veškerých prostředků umělou platební neschopnost," dodal.

V problémech už se ocitla například ruská státní železniční společnost Rossijskije železnyje dorogi (RŽD), která se dostala do platební neschopnosti, protože neuhradila úroky z dluhopisů.

Ekonom Lukáš Kovanda vysvětlil, co bude její bankrot znamenat pro běžné Rusy. "Pro desítky milionů Rusů, často Putinových příznivců, představuje vlak jediný dostupný způsob, jak se v rozlehlé vlasti překonávat delší vzdálenosti. Na letenku tito lidé mnohdy nemají," uvedl v komentáři, který má server Globe24.cz k dispozici. 

Společnost se sice neocitne zcela bez peněz, ale zhorší se jí přístup k financování. "Financovat je bude muset zcela a přímo Kreml, například ze svých příjmů z prodeje plynu zemím Evropské unie. To bude zřejmě znamenat výrazné zhoršení služeb Ruských železnic a patrně i citelné omezení frekvence spojů," dodal Kovanda.