Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Scholz chce Rusku ukázat, že spojenci budou bránit každý čtvereční centimetr

Olaf Scholz
Olaf Scholz
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Cílem posílení východního křídla Severoatlantické aliance (NATO) je ukázat Rusku, že Aliance bude v případě potřeby připravena bránit každý centimetr svého území. Uvedl to v neděli německý kancléř Olaf Scholz, píše agentura Reuters.

Německo dlouhodobě hraje vedoucí úlohu v přítomnosti NATO v pobaltských zemích při hranicích s Ruskem, řekl Scholz v projevu na Východoněmeckém ekonomickém fóru, kterého se zúčastnila i litevská premiérka Ingrida Šimonyt.

"A protože hrozba ze strany Ruska bude přetrvávat, spolu s dalšími spojenci jsme se loni rozhodli rozmístit na Pobaltí další jednotky a v budoucnu tam natrvalo umístit celou brigádu," uvedl německý kancléř.

"Tento obrat v bezpečnostní politice je však potřebný, abychom Rusku ukázali, že jsme připraveni bránit každý čtvereční centimetr území NATO před útoky," dodal. Podle jeho slov bude diplomacie úspěšná jen z pozice síly.

Scholz tvrdí, že je naprosto nezbytné, aby se pobaltské země mohly v případě ruského útoku plně spolehnout na pomoc od svých spojenců z NATO. "A to je odkaz pro nás. Ale je to také odkaz pro Rusko. Protože důvěryhodnost tohoto příslibu je samozřejmě také součástí ruských výpočtů," řekl.

Ruský prezident Vladimir Putin začátkem tohoto týdne varoval země NATO, aby nedovolily Ukrajině útočit jejich zbraněmi na cíle v Rusku, připomíná agentura Reuters. Šéf Bílého domu Joe Biden to Kyjevu povolil, potvrdil v pátek americký ministr zahraničí Antony Blinken.

Generální tajemník NATO Jens Stoltenberg v pátek varování z Kremlu odmítl s tím, že Aliance je už slyšela mnohokrát. Sebeobrana podle jeho slov není eskalací konfliktu.

Témata:  Olaf Scholz

Související

Aktuálně se děje

14:10

Kim Kardashian čelí kritice: Překročila hranice?

Kim Kardashian čelí kritice za reklamu na značku Skims, kde pózuje s růžencem kolem krku. Sociální sítě zaplavily reakce označující tento krok za neuctivý a marketingově vypočítavý. Reklama vyvolala vášnivou debatu a požadavky na omluvu.

Zdroj: Zdeněk Tuhý

Další zprávy