Jedním z cílů úpravy, kterou Evropská komise navrhla loni v září, má být snížení emisí z letecké dopravy až o deset procent. Ministři dopravy unijních zemí se dnes v Lucemburku dohodli mimo jiné na tom, že se v rámci EU rozšíří působnost organizace Eurocontrol odpovědné za leteckou bezpečnost. Nově bude koordinovat intenzitu letového provozu s cílem dosáhnout "udržitelného a efektivního" využití vzdušného prostoru.

Členské země budou zase moci zavést různou výši navigačních poplatků za lety do různých míst na svém území, což má rovněž přispět ke snížení ekologického dopadu letecké dopravy.

Efektivnější řízení provozu by podle ministrů mělo pomoci tomu, že evropský vzdušný prostor pojme více letadel a dá možnost aerolinkám částečně nahradit výpadek příjmů způsobený pandemií.

"Žádné odvětví neutrpělo covidovou krizí více než letecká doprava. Je proto zásadní, aby reformy stály na podrobné analýze a aby nezvyšovaly náklady pro aerolinky, poskytovatele leteckých navigačních služeb ani jiné dotčené subjekty,“ prohlásil portugalský ministr infrastruktury Pedro Nuno Santos, jehož země EU v současnosti předsedá.

Státy budou v příštích měsících o své schválené pozici vyjednávat s Evropským parlamentem.

Společná pravidla leteckého provozu unie poprvé zavedla v roce 2004 a EU se je snažila aktualizovat o deset let později. Kvůli sporu mezi Británií a Španělskem o letiště na Gibraltaru však tehdejší návrh spadl pod stůl a vrátil se v nové podobě nyní.