Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Škoda Transportation téměř ztrojnásobila zisk

Škoda T. vyrobila pro Slovenské dráhy (ZSSK) moderní vícesystémovou lokomotivu Škoda 109 E
Škoda T. vyrobila pro Slovenské dráhy (ZSSK) moderní vícesystémovou lokomotivu Škoda 109 E
Foto: Škoda Transportation

Plzeň - Strojírenská skupina Škoda Transportation vykázala loni 1,571 miliardy korun čistého zisku, což meziročně znamená téměř trojnásobný nárůst. Za rok 2015 činil čistý zisk podle mezinárodních účetních standardů IFRS 588 milionů Kč. Loňské auditované a konsolidované tržby se meziročně snížily o 14 procent na 15,7 miliardy korun. ČTK to řekla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Předloňské tržby skupiny byly rekordní. V roce 2014 skupina utržila 16,4 miliardy korun a její čistý zisk činil 2,27 miliardy Kč.

Skupina s více než 5300 zaměstnanci je největší firmou zabývající se dopravním strojírenstvím ve střední a východní Evropě. Mezi hlavní aktivity patří především výroba tramvají, příměstských elektrických vlaků, lokomotiv, souprav metra, trolejbusů nebo elektrobusů.

V roce 2016 vyrobila 87 nízkopodlažních moderních tramvají, které dodala například do Helsinek, Bratislavy a Prahy. Skupina vyprodukovala i víc než deset dvoupodlažních vozů pro finskou železnici, soupravy metra pro Petrohrad a lokomotivy pro Německé dráhy Deutsche Bahn. "Zároveň jsme vyrobili desítky trolejbusů a deset nových elektrobusů," uvedla mluvčí.

Z klíčových loňských exportních zakázek uvedla například tramvaje pro německou Saskou Kamenici, neboli Chemnitz, turecký Eskişehir nebo lotyšskou metropoli Rigu.

Skupina firem Škoda Transportation loni zaměstnávala 5327 lidí. Do výzkumu a vývoje každoročně investuje zhruba miliardu korun, loni to byla suma 1,032 miliardy.

Seskupení, které loni založilo novou dceřinou společnost ve Spojených státech amerických, má dceřiné nebo společné podniky v ČR, Německu, Rusku, Polsku a Maďarsku. Její vozy jezdí nejen v Česku, ale také v Turecku, USA, Polsku, Rusku, Itálii a také v Číně.

Ryze český podnik, který vyváží přes polovinu produkce, vlastní devět českých fyzických osob, manažerů skupiny. Patří do ní plzeňské firmy Škoda Transportation, Škoda Electric a Movo, ostravská Škoda Vagonka, Pars Nova Šumperk a pražský výrobce výkonové elektroniky Poll. V Maďarsku je to podnik Ganz-Škoda, v Novosibirsku výrobce motorů Sibelektroprivod, v Německu Škoda Transportation Deutschland a předloni ovládla také finského výrobce kolejových vozidel TransTech.

V posledních měsících se hovoří o prodeji skupiny čínské společnosti CRRC (China Railway Rolling Stock Corporation). Největší výrobce vlaků na světě závěrem loňského roku přiznal zájem o české strojírny prohlášením pro hongkongskou burzu. Podle informací ČTK jednání stále probíhají, ale žádná dohoda není uzavřená.

Témata:  ŠKODA TRANSPORTATION a.s. ekonomika

Související

Aktuálně se děje

8:51

Napětí v královské rodině stoupá: Jak se ke sporu Harryho s Karlem III. staví Camilla?

Královna Camilla se vědomě distancuje od vyhroceného sporu mezi princem Harrym a králem Karlem III. Zdroje blízké britské královské rodině uvedly, že Camilla se do konfliktu mezi svým manželem a jeho mladším synem nevměšuje, i když se situace nadále komplikuje.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Evropská měna EURO, ilustrační fotografie

Analýza

Bulharsko míří do eurozóny, proč jiné státy ne? Konvergenci přitom zvládly i země mimo EU

Bulharsko se chystá vstoupit do eurozóny a od příštího roku vymění své tradiční leva za euro. Podle ekonomů jde o logické vyústění letitého měnového výboru, který pevně svázal bulharskou měnu s eurem. Přijetí eura ale není pro všechny evropské státy samozřejmostí. Zatímco Velká Británie ještě před brexitem euro odmítala a dnes Švédsko, Česko, Maďarsko a Polsko jeho zavedení odkládají, jiné státy euro používají, přestože nejsou členy EU.