Praha - Česká e-commerce v uplynulém roce zaznamenala další rekordní růst, když podíl internetových obchodů na maloobchodních tržbách poprvé překročil deset procent. V roce 2017 stouply tržby e-shopů o 18 procent na 115 miliard Kč. Nejčastěji nakupují na internetu lidé ve věku 25 - 34 let. Nejméně často starší 55 let.
"Rok 2017 přinesl pro e-commerce další výrazný růst prodejů, který bude znamenat kromě jiného dosažení 10,5procentního podílu na celém českém maloobchodě. Překonání této hranice považujeme za velice výrazný milník ve vývoji internetového obchodování," uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.
Podle údajů E-commerce Europe za rok 2016 patří ČR mezi země s největším podílem on-line nákupů v Evropě. Žebříček vede Dánsko s podílem 24 procent, na druhém místě je Británie (20,9 pct). Následují Německo (11,2 pct), Irsko (10,2 pct) a Česko. Nejmenší podíl v maloobchodu mají e-shopy v Bulharsku, jen 1,3 procenta.
"On-line platby, zrychlování procesů a vstup čistě off-line hráčů (kamenných prodejen) do prostředí on-linu," shrnul vývoj uplynulého roku v ČR ředitel Heureky Tomáš Braverman. Za konečnou celkovou útratou 115 miliard korun podle něj stály i silné vánoční prodeje.
Trh e-commerce jen během vánoční sezony vzrostl oproti loňsku o pětinu. "Projevil se také dlouhodobý nešvar s termíny dodání objednaných dárků. Tři kategorie, o které je dlouhodobě největší zájem, jsou oblečení a doplňky, dům a zahrada a elektronika. Dohromady jim u nás patří za poslední čtvrtletí 36 procentní podíl," potvrdil manažer služby Zboží.cz Milan Šmíd.
Podle Vetyšky na internetu dlouhodobě roste zájem o zboží denní spotřeby, což je podpořeno stále lepší logistikou stejně jako důvěrou v české e-shopy.
Související
19. srpna 2024 5:53
16. ledna 2023 18:33
4. ledna 2023 16:52
27. června 2022 14:04
18. června 2022 8:04