Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Lítačka už stála 200 milionů a další stovky ještě bude stát

Adriana Krnáčová /ANO/, primátorka hl. města Prahy
Adriana Krnáčová /ANO/, primátorka hl. města Prahy
Foto: Mikuláš Křepelka / INCORP images

Praha - Hlavní město Praha utratí za Lítačku jen v letošním roce nejméně 80 miliónů korun. Během příštích deseti pak minimálně 800 milionů. I když se podle vyjádření primátorky Prahy Adriany Krnáčové zatím jedná jen o pilotní provoz tzv. Lítačky, náklady na ni již dosáhly téměř 200 milionů korun. Tuto částku totiž stálo fungování Operátora ICT za rok 2014 a 2015. Jinou činnost uvedená společnost nevykonala. Celkový účet za Lítačku tak v několikaletém horizontu pravděpodobně dosáhne jedné miliardy korun.

Praha přitom za provoz a rozvoj Opencard nemusela již platit ani korunu. Společnost EMS opakovaně nabízela zajištění dalšího rozvoje a provozu Opencard bez městského rozpočtu. Zastupitelé hl. m. Prahy rozhodli v roce 2014 o transformaci Opencard, která se však z dosud veřejně nevysvětlených důvodů nerealizovala.

„Naše společnost Praze opakovaně nabídla možnost, kdy metropole nemusela za Opencard platit ani korunu a navíc ještě mohla profitovat z budoucích komerčních příjmů. Pokud tedy současné vedení města argumentuje tím, že Lítačka je pro Prahu výhodnější, je to lež," uvedl Martin Opatrný, mediální zástupce EMS.

Náklady na tzv. Lítačku původně vedení města uvádělo kolem 10 milionů korun. Ředitel městské firmy Operátor ICT Václav Strnad však nedávno před soudem připustil, že náklady budou kolem 80 – 100 milionů korun ročně, což je minimálně 800 milionů za deset let. Uvedené prostředky navíc nezahrnují systém elektronického odbavení v dopravě provozovaný Dopravním podnikem hl. m. Prahy (tzv. DOS).

Prokazatelné náklady na Opencard přitom za necelých deset let dosáhly téměř 600 milionů korun. Technické řešení Opencard stálo 400 milionů, včetně všech úprav systému (za celou dobu fungování). Společnost EMS za svoje služby obdržela 126 milionů. Dosavadní účet za Opencard uváděný Prahou (1,7 miliardy korun) je tak buď virtuální, nebo zahrnuje náklady, které se systémem či jeho provozem nesouvisí, souvisí-li vůbec s Opencard jako takovou.

Současně je nutné připomenout, že Lítačka je plagiátem Opencard a byla vytvořena na základě zneužití know-how společnosti EMS. Z uvedeného důvodu již firma podala příslušnou žalobu a je tak velmi pravděpodobné, že Praha bude muset vedle nákladů na tzv. Lítačku zároveň hradit škody z porušení licenčních smluv a autorského zákona. EMS je zároveň nucena uplatňovat také nároky ve výši 638 milionů korun (bez úroků) za porušení smluv a neuhrazené služby.

Témata:  Lítačka Adriana Krnáčová Dopravní podník Praha

Související

Aktuálně se děje

18. října 2025 21:01

18. října 2025 10:08

17. října 2025 17:43

Česko může přijít o desítky miliard korun. Očkování proti chřipce přitom stojí jen stovky

Každý podzim se v Česku zvyšuje počet lidí s respiračními onemocněními. Chřipka přitom každoročně vyřadí z práce více než sto tisíc lidí. Jen v roce 2024 bylo podle údajů České správy sociálního zabezpečení vystaveno přes 105 tisíc pracovních neschopenek kvůli chřipce, v průměru na téměř čtrnáct dní.

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Jak Aliance pro cloudovou bezpečnost nastavuje standardy, které chrání vaše cloudové technologie

Když se řekne cloud, většina z nás si vybaví rychlost, flexibilitu a neomezený prostor. Ale přemýšleli jste někdy nad tím, kdo vlastně přináší doporučení a osvědčené postupy, aby tento prostor nebyl „divokým západem“ digitálního světa? V době, kdy se do cloudu přesouvají i kritické služby státu a zdravotnictví, už nejde jen o pohodlí, ale i o otázku bezpečnosti a důvěry. A právě proto vznikla mezinárodní komunita odborníků – Aliance pro cloudovou bezpečnost (CSA). Jejím cílem je sjednocovat standardy a sdílet know-how napříč trhem. V článku se podíváme, co dělá a proč její práce může zajímat i vás.