reklama

„V první polovině roku jsme zaznamenali rekordní nárůst, když jsme prodali 311 tisíc letenek a náš obrat díky tomu meziročně narostl o 22 %. Přestože během letních měsíců došlo ke zpomalení prodejů, jednalo se o historicky nejsilnější hlavní sezónu. Za červen a červenec Češi koupili 114 tisíc letenek, meziročně je to o 8,5 % více,“ říká Josef Trejbal, ředitel letenkového portálu Letuška.cz. Za zvolnění prodejů v létě podle něj mohly silné předprodeje z jarních měsíců a svůj vliv mělo také velmi teplé počasí v ČR.

Další výrazný nárůst prodejů zaznamenal letenkový portál v září, a to i díky vyšším cestovním třídám a služebním cestám. „Češi jsou zkušenými cestovateli, kteří ze široké nabídky možností volí tu pro ně nejvhodnější. Již nevyhrává pouze nejnižší cena, ale i nabídka služeb či typ letadla. Podíl vyšších cestovních tříd stoupá především u dálkových letů, a sice meziročně o 23 % na 5,2 % ze všech prodaných letenek,“ říká Trejbal.

Není bez zajímavosti, že se zájmem o letenky rostla po sedmi letech i jejich průměrná cena. Zatímco v roce 2017 si zákazníci pořídili letenku průměrně za 8 900 Kč, minulý rok již za 9 120 Kč, tedy o 220 Kč více. Nárůst ceny si ředitel Letušky vysvětluje v první řadě právě vyššími požadavky cestujících na kvalitu dopravy.

Pomyslným loňským rekordmanem se však v tomto ohledu stala letenka z Prahy za 265 tisíc, zákazník si přitom koupil rovnou dvě. „Jednalo se o zpáteční letenky do Singapuru v první třídě s linkou Singapore Airlines. Cestující letěli z Prahy a ve Frankfurtu přestupovali na letadlo A380. Jednalo se o objednávku na poslední chvíli pro dvě osoby,“ říká Trejbal.

Češi loni u Letušky nakoupili letenky do celkem 1 205 destinací po celém světě. Nejoblíbenější evropskou destinací se stala opět Paříž. Druhé a třetí místo obsadily Moskva a Amsterdam, čtvrté potom Londýn. Z dálkových destinací vedl New York, za ním Bangkok, Dubaj a Kolombo. Nejžádanějšími destinacemi pro služební cesty byly Londýn, Moskva, Brusel a Frankfurt.