Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Revoluce v obchodních řetězcích: O úspěchu začne rozhodovat kvalita zboží

Nákupy potravin, ilustrační fotografie
Nákupy potravin, ilustrační fotografie
Foto: Adam Mráček / INCORP images

Praha - Obchod s potravinami v Česku prochází velkou proměnou, která je téměř srovnatelná s příchodem hypermarketů ve druhé polovině 90. let.

Zatímco donedávna bylo pro řetězce hlavním zdrojem růstu otevírání nových prodejen, dnes zbývá obchodníkům jediná cesta - získat zákazníka kvalitnějším zbožím, které se dá prodat za vyšší cenu. Slevové akce k růstu obratu již nevedou. Vyplývá to z nejnovější studie GfK Supermarket-Diskont-Hypermarket 2016, kterou má ČTK k dispozici.

Mezi příčinami této velké proměny maloobchodu jsou například změna životního stylu českých zákazníků či růst ekonomiky v posledních letech. "Ale jedním z hlavních faktorů je proměna obchodu samotného. Jen největší řetězce přidaly za posledních deset let 77 procent nových obchodních ploch, ovšem v posledních letech se nárůst počtu prodejen prakticky zastavil," uvedl analytik GfK Zdeněk Skála.

V letech 2002 až 2004 otevřely největší řetězce 30 procent nových prodejen a získaly tak o 20 procent vyšší obrat. Mezi roky 2012 a 2016 tytéž řetězce celkem zvýšily počet prodejen o jedno procento, ale jejich obrat rostl celkově o deset procent. Zdroje růstu tedy obchodníci našli jinde, dodává GfK.

Témata:  obchody

Související

Aktuálně se děje

12. září 2025 9:29

Richard Krajčo přiznal vážný problém. Ohrožuje jeho veřejné vystupování

Richard Krajčo přiznal poměrně vážný problém, který ohrožuje jeho veřejné vystupování. Dobrou zprávou pro fanoušky kapely Kryštof a jeho hereckých výkonů je, že se ho snaží řešit. Není to ale tak jednoduché. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy