Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Přes 70 procent nákladů olympijských her pokrývají vysílací práva

Olympijské hry, ilustrační foto
Olympijské hry, ilustrační foto
Foto: pexels.com

Pořádání olympijských her již dávno není levnou záležitostí. Náklady na uspořádání této největší sportovní akce se v uplynulých letech pohybovaly v miliardách dolarů. Poslední zimní olympijské hry v jihokorejském Pchjongčchangu v roce 2018 stály 12,9 miliardy dolarů. Rozpočet zimních olympijských her, které začnou 4. února v Pekingu, činí podle čínských oficiálních údajů zatím necelé čtyři miliardy dolarů.

Letni olympiáda v roce 2008 ale například stála Čínu 44 miliard dolarů, což z této akce učinilo nejdražší letní olympiádu v historii. Vůbec nejdražší olympiádou v historii byly ZOH v Soči v roce 2014, jejichž celkové náklady se vyšplhaly podle mezinárodní organizace Transparency International (TI) a dalších zdrojů na 51 miliard dolarů (přes bilion korun). Mezinárodní olympijský výbor tehdy uvedl, že dal na vybudování sportovní infrastruktury 2,2 miliardy dolarů, stejně jako na předchozí hry. To, co v rozpočtu nabobtnalo, byly náklady na výstavbu nesportovní infrastruktury a podle organizace Transparency International (TI) výdaje vyskočily i vinou korupce a další trestné činnosti.

Financování olympijských her zastřešuje Mezinárodní olympijský výboru (IOC) . Jeho největší příjmovou položkou, která přispívá k pokrytí nákladů na pořádní olympijských her, jsou příjmy z prodeje vysílacích práv. Z celkových olympijských příjmů tvoří nyní tato položka 73 procent. Druhým nejlukrativnějším tokem, jímž proudí do olympismu prostředky, jsou marketingová práva, která tvoří 18 procent peněz. V tzv. olympijském marketingovém programu (TOP) hrají od roku 1985 hlavní roli globální korporace, kterých je nyní 15 a které si kupují exkluzivní právo být spojovány s proslavenou značkou pěti kruhů. Další firmy pak mají statut lokálních sponzorů nebo oficiálních dodavatelů. Příjmy z prodeje vstupenek tvoří asi pět procent rozpočtu.

Zdroje k pokrytí nákladů na olympiádu hledá každé pořadatelské město podle jiného klíče. Zpravidla na pokrytí provozních nákladů postačí příjmy získané z výše uvedených programů (vstupenky, licence, sponzoring, televizní práva) a zčásti tyto příjmy pokryjí i některé investice na výstavbu. Chybějící finance pak obvykle dodává buď soukromý sektor (v rámci domácího sponzoringu) nebo státní sektor ve formě dotací.

Témata:  olympiáda

Související

Aktuálně se děje

13:22

Petr Janda děsí i své blízké. Dcera se obává, že konečná přijde na jevišti

Legendárního Petra Jandu nedávno vyděsily náhlé problémy se srdcem. Starost si o něj dělají i nejbližší v čele s dcerou Martou, která se profesně vydala v jeho stopách. Oblíbená zpěvačka prozradila, kdy se o slavného tátu nejvíce bála. Navzdory tomu si nemyslí, že by ho z pódia dokázala dostat. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy