Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Přes 70 procent nákladů olympijských her pokrývají vysílací práva

Olympijské hry, ilustrační foto
Olympijské hry, ilustrační foto
Foto: pexels.com

Pořádání olympijských her již dávno není levnou záležitostí. Náklady na uspořádání této největší sportovní akce se v uplynulých letech pohybovaly v miliardách dolarů. Poslední zimní olympijské hry v jihokorejském Pchjongčchangu v roce 2018 stály 12,9 miliardy dolarů. Rozpočet zimních olympijských her, které začnou 4. února v Pekingu, činí podle čínských oficiálních údajů zatím necelé čtyři miliardy dolarů.

Letni olympiáda v roce 2008 ale například stála Čínu 44 miliard dolarů, což z této akce učinilo nejdražší letní olympiádu v historii. Vůbec nejdražší olympiádou v historii byly ZOH v Soči v roce 2014, jejichž celkové náklady se vyšplhaly podle mezinárodní organizace Transparency International (TI) a dalších zdrojů na 51 miliard dolarů (přes bilion korun). Mezinárodní olympijský výbor tehdy uvedl, že dal na vybudování sportovní infrastruktury 2,2 miliardy dolarů, stejně jako na předchozí hry. To, co v rozpočtu nabobtnalo, byly náklady na výstavbu nesportovní infrastruktury a podle organizace Transparency International (TI) výdaje vyskočily i vinou korupce a další trestné činnosti.

Financování olympijských her zastřešuje Mezinárodní olympijský výboru (IOC) . Jeho největší příjmovou položkou, která přispívá k pokrytí nákladů na pořádní olympijských her, jsou příjmy z prodeje vysílacích práv. Z celkových olympijských příjmů tvoří nyní tato položka 73 procent. Druhým nejlukrativnějším tokem, jímž proudí do olympismu prostředky, jsou marketingová práva, která tvoří 18 procent peněz. V tzv. olympijském marketingovém programu (TOP) hrají od roku 1985 hlavní roli globální korporace, kterých je nyní 15 a které si kupují exkluzivní právo být spojovány s proslavenou značkou pěti kruhů. Další firmy pak mají statut lokálních sponzorů nebo oficiálních dodavatelů. Příjmy z prodeje vstupenek tvoří asi pět procent rozpočtu.

Zdroje k pokrytí nákladů na olympiádu hledá každé pořadatelské město podle jiného klíče. Zpravidla na pokrytí provozních nákladů postačí příjmy získané z výše uvedených programů (vstupenky, licence, sponzoring, televizní práva) a zčásti tyto příjmy pokryjí i některé investice na výstavbu. Chybějící finance pak obvykle dodává buď soukromý sektor (v rámci domácího sponzoringu) nebo státní sektor ve formě dotací.

Témata:  olympiáda

Související

Aktuálně se děje

2. června 2025 10:39

Tajná oslava osmdesátin Karla Šípa. Zopakoval to, co už se jednou osvědčilo

Na první červnový den roku 2025 připadly kulaté 80. narozeniny Karla Šípa. Takové jubileum se samozřejmě nemohlo obejít bez pořádné oslavy, která se odehrála na Vltavě v Praze a jejím okolí. Šíp se rozhodl zopakovat scénář, který už se mu jednou osvědčil. 

Zdroj: Dan Šrámek

Další zprávy

Ilustrační fotografie

Lidl po kritice odstranil slevu, která byla jen pro někoho

Obchodní řetězec Lidl se rozhodl s okamžitou platností zrušit speciální slevové akce, které byly dostupné pouze pro zákazníky s aplikací Lidl Plus, pokud si v ní nastavili určitou prodejnu jako svou „oblíbenou“. Krok přichází po vlně negativních reakcí ze strany spotřebitelů, kterým vadila složitost podmínek a netransparentnost slev.