Ministryně financí Alena Schillerová (za ANO) písemně vyzvala nebankovní poskytovatele úvěrů, aby vycházeli vstříc klientům, kteří se vlivem epidemie covid-19 dostali do problémů se splácením. MF o tom dnes informovalo ČTK. Zástupci bank i největších nebankovních společností přislíbili individuální pomoc dlužníkům již dříve.
"Se zástupci bank, nebankovních společností i neziskových organizací zabývajících se dluhovým poradenstvím se nám podařilo najít shodu na tom, že si lidé, kteří se dostali do problémů se splácením svých úvěrů v souvislosti s přetrvávající epidemií, zaslouží individuální přístup. Mělo by jím být umožněno splácet po určitou dobu podle jejich finančních možností, a nemělo by na ně být v žádném případě nahlíženo jako na neplatiče," uvedla Schillerová.
Česká bankovní asociace vyzvala své členské banky ke společensky odpovědnému přístupu při posuzování žádostí klientů bank o poskytnutí adresných individuálních úlev ve splácení úvěrů 22. října 2020. Nebankovní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů se k aktivní pomoci svým klientům mohou přihlásit prostřednictvím prohlášení, které z iniciativy ministerstva financí připravily ve vzájemné spolupráci Česká leasingová a finanční asociace, Asociace poskytovatelů nebankovních úvěrů a neziskové organizace Člověk v tísni a Poradna při finanční tísni.
Individuální dohody s nebankovními poskytovateli úvěrů by měly spočívat především v rozložení sjednaných závazků do většího počtu splátek nebo v možnosti odkladu splátek alespoň po dobu tří měsíců. Měly by se týkat všech typů úvěrů, na které se vztahovalo zákonné moratorium a u kterých dlužník není v prodlení se splácením. Tento přístup by měli nebankovní věřitelé uplatňovat především u klientů, kteří v období do 31. března 2021 prohlásí či prokážou, že přišli o svůj hlavní příjem nebo se zásadně zhoršila jejich finanční situace.
Dodržování příslibů ze strany bank i nebankovních poskytovatelů úvěrů bude MF monitorovat. Nebudou-li klienti s řešením své individuální situace spokojeni, mohou se s podněty či stížnostmi obracet také na neziskové organizace Člověk v tísni nebo Poradna při finanční tísni.
"Plně vnímáme a chápeme to, že se někteří klienti dostali vlivem omezení způsobených pandemií covid-19 do ekonomicky složité situace, a že je jim potřeba vyjít vstříc. Je i v našem zájmu pro každý takový případ hledat a najít individuální řešení, které je akceptovatelné pro obě strany tak, aby i s případným zpožděním došlo ke splnění závazku a doplacení úvěru," řekl ČTK jednatel úvěrové společnosti Fair Credit Tomáš Konvička.
Témata: Alena Schillerová, půjčky, banky, ekonomika
Související
19. listopadu 2024 19:07
20. října 2024 20:46
19. září 2024 19:04
30. srpna 2024 23:54
29. srpna 2024 10:07
17. listopadu 2023 12:11