Přesto si zákazníci své výdaje stále hlídají, utrácejí méně než před koronavirovou krizí. ČTK to dnes řekl prezident SOCR Tomáš Prouza. Návštěvnost nákupních center za minulý týden podle jejich asociace zhruba odpovídala danému období loňského roku, uvedl předseda výkonného výboru Asociace nákupních center ČR Jan Kubíček.

Vyšší návštěvnost zaznamenaly podle Prouzy především prodejny, kam jsou lidé zvyklí jezdit o víkendech. Lokální obchody měly návštěvnost podle něj lehce nižší, z části proto, že si do nich nakupující zašli už v průběhu týdne. "Objem prodejů je o něco menší než počet návštěvníků, je vidět, že lidé jsou stále při utrácení opatrní a něco si rádi koupí, ale utratí méně než před dvěma lety," uvedl Prouza.

Většina lidí, kteří potřebovali už bezprostředně řešit odložené nákupy, tak podle Kubíčka učinili hned v prvních dnech po otevření. "Víkendová návštěvnost proto byla v souladu s očekáváním a kolísala podle typu nákupního centra. V typicky víkendových centrech dosahovala návštěvnost předcovidové úrovně, ostatní centra registrovala mírný pokles čísel v meziročním srovnání," řekl. Ukázalo se tím podle něj, že rozvolnění maloobchodu má na mobilitu lidí minimální vliv a obchodní centra jsou i při jejich téměř plném provozu bezpečným místem.

Určité zboží si lidé podle Prouzy vždy raději vyberou v kamenných prodejnách. Chtějí si ho vyzkoušet nebo se přesvědčit o skutečné velikosti. Důležité pro ně je i vyrazit na nákupy s někým, jehož rady si váží, řekl dále. U sortimentu, jako jsou hračky, elektronika nebo kosmetika, už ale podle Prouzy zůstane vyšší podíl on-line nákupů.

Průměrná domácnost si po znovuotevření obchodů podle aktuálního průzkumu platební služby Mall Pay dovolí impulzivně utratit 15.000 až 20.000 korun. Nejčastěji peníze použijí na nákup obuvi, částečnou obměnu šatníku či nové doplňky do interiéru. Lidé se podle šéfa Mall Pay Adama Kolesy také odmění za překonání ekonomické uzávěry, a to většinou nákupem parfému, bezdrátových sluchátek, značkových slunečních brýlí nebo chytrých sportovních hodinek, uvedl. Průzkum se uskutečnil mezi zhruba 450 domácnostmi.

Lačnost po nákupech sleduje portál Slevomat, podle jeho ředitele Ladislava Veselého poslední týden připomíná předvánoční období. "Prodeje dovolených vzrostly o víc než 50 procent. Zájem o služby jako masáže, kadeřníky, kosmetiku poskočil o 35 procent a o vybavení na sport, dům a zahradu o 25 procent," řekl.

Všechny obchody se po více než čtyřech měsících nuceného uzavření mohly znovu otevřít v pondělí 10. května. Platí v nich limit jednoho zákazníka na 15 metrů čtverečních. Lidé musejí mít zakrytá ústa a nos respirátorem, dodržovat odstupy a před vstupem do prodejen si dezinfikovat ruce. Stravovací zařízení v obchodních centrech mohou prodávat občerstvení jen s sebou, zavřené musejí být dětské koutky či kina.