"Předvánoční nákupy jsou v plném proudu, o druhém adventním víkendu jsme pozorovali zvýšený zájem o hračky, dárková balení vín, tvrdého alkoholu a vánoční dekorace. Nárůst poptávky vidíme i u ložního prádla, peřin, polštářů a dek,“ uvedl mluvčí Teska Michal Kuzmiak.

Řetězec Globus zaznamenal zájem o ručně pletené vánočky, ručně vykrajované cukroví a hotová máslová těsta. "Z masných výrobků znatelně stoupá poptávka po vinné klobáse a svátečních šunkách. Z dárků je stejně jako minulý týden velký zájem o sortiment pro děti. Konkrétně zákazníci pořizují například vzdělávací pomůcky pro děti od tří let. Zákazníci neopomíjejí ale ani autodráhy, panenky, společenské hry nebo plyšová zvířátka. Dobře jdou na odbyt volnočasové dárky, jako jsou dětská kola, koloběžky nebo brusle," uvedla mluvčí Globusu Aneta Turnovská.

Podle mluvčí e-shopu Mall.cz Pavly Hobíkové se od minulého víkendu nákupní kategorie téměř nezměnily. "Nejžádanější bylo opět Lego, které následovaly televize, mobilní telefony a notebooky. Tento víkend jsme také odeslali desítky vánočních stromků. Jednoznačně nejprodávanější model je jedle s celkovou výškou 180 a 160 centimetrů. Roste ale také počet zákazníků, kteří si pořizují stromky výšky 220 centimetrů. Zájem byl také o stojany na živé stromky, nicméně nebyl tak velký jako v předchozích letech, kdy vánoční svátky vycházely více na pracovní dny, lidé doma trávili více času a plánovali si vytvořit skutečně vánoční atmosféru s živým stromem. Kvůli sněhové nadílce vzrostl také zájem o boby a sáňky," dodala.

Čtyři obchodní domy s nábytkem Ikea v sobotu přivítaly dohromady přes 37.000 návštěvníků. "Tržby jsou ve srovnání se stejným obdobím v loňském roce zatím zhruba o deset procent vyšší. Největší zájem je o vánoční dekorace, švédské potraviny a také živé vánoční stromky. Prodáváme jedle v minimální výšce 140 centimetrů, a to za jednotnou cenu 699 korun," podotkl mluvčí Petr Šašek.

Prodejce oblečení se specializací na spodní prádlo Astratex zaznamenal během adventního víkendu nárůst tržeb oproti běžným víkendům zhruba o 40 procent. "Prodeje jsou stále ve znamení Black Friday. Meziročně jsou tržby až o deset procent vyšší," řekl ředitel marketingu Karol Guláš. Největší zájem je podle něj zejména o podprsenky a kalhotky, dále o župany a noční košile a tradičně o sortiment s vánoční tematikou.

V souvislosti s koncem covidových opatření zaznamenal příhraniční outlet Freeport proti minulému roku růst počtu zákazníků i tržeb o 50 procent. "V případě centra Freeport hraje velkou roli i zájem návštěvníků z Rakouska, kteří v době pandemie přijížděli jen omezeně. Lidé nakupují u nás především módu, v rámci našich tržeb se trend šetřit neprojevuje," podotkl mluvčí Ivo Čižmár.

Podle ředitele zážitkového portálu Slevomat Ladislava Veselého Češi zatím šetří. Tento adventní týden vedou v prodejích na Slevomatu drobné dárky za 500 až 1000 korun. Nejčastěji jde o foto produkty, jako jsou kalendáře, polštáře, hrníčky a další věci, které pak slouží jako upomínkové předměty. Hned za tím se umístily zážitky jako škola smyku, bungee jumping, nocování ve vojenském bunkru a podobně. Na třetím místě jsou delikatesy.

Češi letos častěji než loni kupují pod stromeček poukazy na dovolenou. Poptávka po dárkových poukazech u největší tuzemské cestovní agentury Invia vzrostla meziročně o 15 procent. Průměrná cena poukazů letos vzrostla o 500 korun na 12.345 korun.

Rozesílka reklamních e-mailů se podle zástupců služby Mailkit první adventní týden držela na objemech u Black Friday, kde meziročně vzrostl objem odeslaných e-mailů o 17 procent.