reklama

Podle nové vyhlášky musí mít každá osoba na plavidle vlastní záchrannou vestu. Ta musí mít minimální nosnost 50 N. Toto nařízení mnoho odborníků vítá. Podle jejich vyjádření už stejně i zkušení vodáci vesty raději nosili a to hlavně na složitějších úsecích.

Nosit vesty musely povinně děti do roku 1991. Od té doby bylo nošení vest zcela dobrovolné.

Odborníci však kritizují jiné body nové vyhlášky. Podle ní musí mít rafty hasicí přístroj, 15 metrů dlouhé lano, odrazníky, osvětlení, nádobku na vylévání vody či ruční pumpu a záchranný kruh. Velké rafty musí mít navíc bidlo s hákem a lékárničku, jejíž obsah je stejný jako v autolékárničce.

Podle odborníků je většina těchto věcí zbytečných. Lano může být přímo nebezpečné, protože při převrácení lodi může způsobit utopení posádky.

Podobná nařízení platí i pro závodní lodě. Kajakáři, kanoisté a ani veslaři nebyli z této vyhlášky vyjmuti. Proto jejich lodě musí mít také odrazníky, osvětlení či lékárničky.

Nově musí vodáci také žádat správce jezu o povolení ke sjetí jezu. To je občas velmi problematické, protože není vždy zcela jasné, kdo správcem jezu je. Navíc udělení povolení často dlouho trvá.

Ministerstvo dopravy již chystají novelizaci vyhlášky, která by měla upravit některé sporné body. Novela se má týkat především povinnosti žádat o povolení ke splutí jezu, která vznikla opomenutím vyjmout z povinnosti vodáky. "Ministerstvu dopravy jde o to, aby pravidla zbytečně nezatěžovala vodáckou veřejnost a zároveň nezapomínala na bezpečnost," řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Novela však nebude hotová dřív než na začátku prázdnin.

reklama