Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Po 32 letech byla otevřena poslední část dálnice D8

Stavba dálnice D8
Stavba dálnice D8
Foto: ceskedalnice.cz **www.ceskedalnice.cz**

Radejčín (Ústecko) - Poslední část dálnice D8 z Prahy do Německa se dnes otevřela. Kvůli nestabilnímu svahu na trase v Českém středohoří je u prackovické estakády provoz sveden do jednoho pruhu. Řidiči vjedou na dvanáctikilometrový úsek dnes večer. Důvodem omezení jsou výsledky měření v nestabilním svahu. Stavba dálnice trvala 32 let, posledních 12 kilometrů stálo přes deset miliard korun.

Omezení se týká zhruba dvoukilometrového úseku, kde se masiv začal hýbat. Opatření jsou podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dočasná, jak dlouho potrvají nelze odhadnout. Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) ale prohlásil, že dálnice je bezpečná.

Trasa získala povolení k předčasnému užívání ve čtvrtek. V pátek večer ŘSD informovalo o dopravním omezení na základě údajů o lokálních posunech v podloží pravého jízdního pásu, které získalo z měřících bodů.

Celková délka dálnice od Prahy po hranice s Německem je 92 kilometrů. Slavnostního otevření se účastnila řada českých a německých politiků včetně prezidenta Miloše Zemana. Chyběl ale premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD).

Stavba úseku z Lovosic do Řehlovic se potýká s řadou problémů od samého začátku. Nejprve práce protáhly soudní spory s ekology, kteří prosazovali jinou trasu přes České středohoří, a poté sesuvy. V červnu 2013 u Litochovic nad Labem byla zničena část již dokončené dálnice. Nestabilita u estakády se poprvé ve větší míře ukázala v říjnu. Stavbaři museli kvůli propadu podpěry mostu rozebrat část dokončené dálnice a odtěžit desítky tisíc tun náspu.

Geolog z Akademie věd ČR Vladimír Cajz, bývalý pracovník Českého geologického ústavu (nynější Česká geologická služba), už dříve řekl, že nebezpečí na stavbě D8 přes České středohoří nejsou vyřešena. Plánované otevření dálnice by tak nedoporučil.

Otevření úseku přes České středohoří uleví okolním obcím. Komunikace I/30 z Lovosic do Ústí nad Labem sloužila jako objízdná trasa nedokončeného úseku dálnice. Druhá objížďka vedla z Lovosic přes obec Velemín do Teplic. Obě hodnotí policie jako velmi nebezpečné. Podle krajské policie je dlouhodobý odhad roční ztráta sedmi lidských životů na obou ramenech objezdových tras, a to včetně průjezdů městy Teplice a Ústí nad Labem.

Výstavba D8 byla zahájena v dubnu 1984 na Ústecku, první čtyřkilometrový úsek se otevřel o šest let později. Na trasu z Ústí nad Labem ke státní hranici řidiči vjeli před deseti lety. Dnes otevřená část se budovala od května 2012.

Původní cena za poslední úsek D8 byla 8,9 miliardy korun, v době stavby se rozpočet zvýšil o 1,2 miliardy. Další stamiliony stálo zabezpečení u Litochovic a Prackovic.

Témata:  dálnice D8 Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) dálnice

Související

Aktuálně se děje

9:02

Ukrajina může poprvé použít ATACMS a Storm Shadow na ruském území. Změní tak průběh války?

Spojené státy poprvé povolily Ukrajině použít rakety dlouhého doletu ATACMS k útoku na území Ruska. Tento krok znamená zásadní změnu americké politiky, která dosud zakazovala využití těchto zbraní mimo ukrajinské území, obzvláště na mezinárodně uznaném ruském území. Rozhodnutí Washingtonu bylo přijato navzdory obavám z eskalace války. Co vedlo ke změně postoje USA a jaké důsledky mohou tyto útoky mít? Na to odpověděl server BBC.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy

Vláda ČR

Sport dostane stovky milionů na obnovu po povodních, rozhodla vláda

Národní sportovní agentura dostane 850 milionů korun na pomoc sportovním organizacím, jejichž majetek zničily či poškodily zářijové povodně. Uvolnění peněz z rozpočtové rezervy schválila vláda středečním jednání. Odsouhlasila také další rozšíření pomoci českým exportérům obchodujícím s Ukrajinou, poskytované formou pojištění vývozních úvěrových rizik Exportní garanční a pojišťovací společností a schválila i spuštění úvěrového programu Národní rozvojové banky pro podnikatele postižené povodněmi.