Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Diskriminace Romů ve školách trvá, kritizuje studie Česko

Ilustrační foto
Ilustrační foto
Foto: Mariusz Stankowski / INCORP images

Praha - Podle studie organizace Open Society Justice Initiative v českém vzdělávání nadále přetrvává segregace Romů, situace se nicméně zlepšuje.

Segregace přetrvává i více než osm let po rozsudku v případu D.H. a ostatní versus ČR, kterým Evropský soud pro lidská práva poukázal na nezákonné zařazení 18 romských dětí do tehdejších zvláštních škol.

Studie se zaměřila na dopad takzvané litigace, tedy změny práv soudním rozhodnutím, na desegregaci Romů ve školství.

Diskriminace je podle studie postavena na zneužívání diagnózy lehkého mentálního postižení u romských dětí. Až po rozsudku se začalo sledovat, jaký je podíl Romů ve školách určených pro děti s tímto handicapem. Statistickými daty tak bylo potvrzeno, že je několikanásobně větší, než by odpovídalo jejich zastoupení v populaci. Skutečnost, že se navzdory kritice tato data začala zjišťovat, dnes označila za průlomovou mimo jiné ombudsmanka Anna Šabatová.

Nepřiměřeně časté zařazování Romů do zvláštních škol trvalo před tímto soudním procesem jako běžná praxe 40 let, upozornila studie. Po rozsudku se začalo otevřeně hovořit o diskriminaci a poradny začaly lépe diagnostikovat lehké mentální postižení.

Naráží to ale na odpor části veřejnosti a také Asociace speciálních pedagogů, která byla založena v roce 2010. Bouři hněvu vyvolalo v září 2011 oznámení vládního záměru zrušit oddělené speciální vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením, připomíná studie. Tehdejší ministr školství Josef Dobeš v listopadu toto vyjádření zmírnil a prohlásil, že zavírání praktických nebo speciálních škol nenastane. Obdobná debata se zopakovala několikrát a pokračuje dosud.

V posledních měsících se znovu vyhrotila v souvislosti se změnami v inkluzivním vzdělávání připravenými na letošní září. Expertka na společné vzdělávání Klára Laurenčíková jako pozitivní krok vnímá také zrušení oddělených osnov pro lehce mentálně postižené, jejichž obsah byl začleněn do programu pro běžné ZŠ. Romové přítomní na dnešní diskusi ale vyjádřili pochybnosti o tom, zda změna bude opravdu reálná a zda nebude oddělené vzdělávání pokračovat.

Témata:  romové školství

Související

Aktuálně se děje

5. srpna 2025 21:09

Samosběr jahod pro rok 2025 skončil. Proč trvá tak krátce?

Samosběr jahod je oblíbená aktivita, která nejen nabízí možnost čerstvého ovoce přímo z polí, ale také přináší zážitky spojené s venkovskou přírodou a aktivním trávením času. Nicméně většina jahodových plantáží nabízí možnost samosběru pouze do července. Proč tomu tak je?

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy