reklama

ČTK to dnes řekl Michal Bilka, který má zavedení EET na starosti v největším tuzemském slevovém portálu Slevomat.cz. Platbu kartou využívá zhruba sedm procent zákazníků.

Stejný názor má i šéf Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška. Podle něj nyní čeká na provozovatele e-shopů velký úkol, jak k implementaci EET přistoupit. "Bohužel, musíme se obávat, že především menší e-shopy se rozhodnou raději on-line platby ze své nabídky stáhnout. To je samozřejmě krok zpátky, který poškodí také zákazníky. Ti u internetových obchodů oceňují rychlost a pohodlí nákupu, platby kartou on-line v posledních letech významně rostly," řekl ČTK Vetyška.

Podle Bilky navíc do dnešní doby finanční správa nevydala jasnou metodiku, jak u plateb přes různé platební brány postupovat. Doslovný výklad zákona podle něj znamená posílat údaje do EET už v okamžiku kliku na tlačítko zaplatit. V tu chvíli přitom není vůbec jasné, že platba projde. Druhý výklad říká, že stačí údaje do EET poslat až v okamžiku potvrzení platby ze strany platební brány. "V této nejistotě se tedy hlavně menším e-shopům těžko rozhoduje, jaké řešení zvolit. Očekáváme tedy, že vzestup podílu plateb kartou v českém e-commerce se letos výrazně zabrzdí," dodal Bilka.

Platbu kartou on-line podle údajů srovnávače cen Zboží.cz využívá sedm procent zákazníků, 35 procent Čechů preferuje dobírku, 32 procent využívá bankovní převod, pětina lidí platí při osobním převzetí.