reklama

Tradičně velkou jarní poptávku po květinách letos navíc umocnila nezvykle dlouhá a chladná zima. Období od konce března do poloviny dubna je podle Horáka pro české květináře prodejně nejsilnější částí roku.

"Tuzemští pěstitelé utrží přibližně 14 procent ročního obratu, z toho odhadem 40 až 50 procent tvoří výpěstky přímo termínované na období Velikonoc," upozornil předseda Svazu květinářů a floristů ČR Jiří Horák.

Velikonoční prodej květin tak v maloobchodních cenách podle Horáka obnáší zhruba 200 milionů korun. "Součástí velikonočního prodeje jsou často různé dekorace, nejčastěji z rostlinného materiálu, takže spolu s nimi velikonoční prodej podle hrubého odhadu činí až 250 milionů korun," podotkl Horák.

Češi před Velikonočními svátky podle Horáka nakupují hlavně jarní květiny a cibuloviny, které symbolizují příchod jara. Nejvíce jdou na odbyt primule, bramboříky, cinerárie a calceolarie.

Z dvouletých druhů květin jsou na jaře v Česku oblíbené hlavně macešky, sedmikrásky a pomněnky. V dřívějších termínech lze k velikonoční výzdobě použít jarní cibuloviny jako sněženky, bledule, krokusy, talovíny, jarní nízké kosatce, modřence a později i hyacinty, narcisy a tulipány.

Podle Horáka hodně záleží na termínu Velikonoc. Například loni byly velikonoční svátky o tři týdne dříve než letos. V letošním termínu Velikonoc bude proto spousta předjarních druhů kvést a dokvétat už na zahradách.

"Zákazníci tak sáhnou po něčem, co v přírodě ještě nevidí, takže to můžou být v této době nabízené cinerárie v rozmanitých odstínech modré a v bílé barvě, dále sedmikrásky, macešky nebo cibuloviny, jako jsou narcisy a tulipány," míní Horák.

reklama