reklama

Šabatová žádá zavedení nezávislého prošetřování stížností na kvalitu péče v sociálních službách. Chce také, aby pacienti mohli podat stížnost na zdravotní péči, které se jim dostalo v zařízeních sociálních služeb.

Nynější úprava ochrany práv klientů sociálních služeb není v příslušném zákoně podle Šabatové dostatečná. "Proti vyřízení stížnosti poskytovatelem služby není možno podat opravný prostředek k nezávislému subjektu," popsala současnou praxi ombudsmanka.

Ohledně stížností na zdravotní péči v zařízeních sociálních služeb Šabatová upozorňuje na to, že nynější právní úprava je předpokládá jen v případě registrovaných poskytovatelů zdravotních služeb, což jsou třeba nemocnice. Navrhuje změnu zákona tak, aby se stejná pravidla pro vyřizování stížností na zdravotní péči vztahovala i zařízení sociálních služeb. Jejich současné rozlišování není podle ombudsmanky důvodné.

Šabatová také navrhuje zjednodušení zastupování dítěte pěstounem v řízení o dávkách pro lidi se zdravotním postižením. Nyní se musí pěstoun nejprve stát procesním opatrovníkem, což je z hlediska rychlosti řízení o dávce podle Šabatové nepraktické.

Další námět se týká výpočtu náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při uznání invalidity v souvislosti s pracovním úrazem. Šabatové upozorňuje na to, že nynější pravidla rentu snižují, jak roste minimální mzda. Nárok na náhradu může případně i zcela zaniknout.

Poslední doporučení směřuje k naplnění dozoru státního zastupitelství nad dodržováním zákonů v zařízeních pro zajištění cizinců, v přijímacích azylových střediscích a v psychiatrických nemocnicích s ústavním ochranným léčením.