Přejít k obsahu | Přejít k hlavnímu menu

Aero Vodochody připravuje stavbu nových letounů L-159

Ilustrační fotografie
Ilustrační fotografie
Foto: Aero Vodochody

Odolena Voda - Aero Vodochody plánuje stavbu čtyř nových letounů L-159, budou sloužit k testování i jako ukázkové pro možné klienty. Práce na prvním začnou v druhé polovině roku. Společnost chce obnovit sériovou výrobu ukončenou v roce 2003. Podle vedoucího výroby Aera Vodochody Jiřího Linky nyní Aero ověřuje technologie a provádí letové zkoušky na firemním prototypu. Řekl to dnes ČTK.

Ještě letos má začít výroba skořepiny trupu a skořepiny křídla pro první letoun z chystané čtveřice, v polovině příštího roku pak začne jeho montáž. "My stavíme čtyři letouny, jeden letoun jako letový prototyp, dva letouny pro zátěžové a únavové zkoušky a ten čtvrtý už by měl být letoun, který bychom měli být schopní dodat zákazníkům," uvedl Linka.

Aero už delší dobu jedná o prodeji nových L-159 s několika zájemci, například s Irákem, zatím ale společnost neoznámila uzavření kontraktu. Další plány výroby budou záležet na vývoji jednání.

Podle předsedy Sněmovny Jana Hamáčka (ČSSD) hrají důležitou roli pro získávání nových zakázek pro české podniky i Česká exportní banka a stát. "V celé řadě států světa funguje takzvaná ekonomická diplomacie a ti potenciální zákazníci, když vidí, že firmu aktivně podporuje stát, tak jsou ochotni jednat o nějakém nákupu," řekl dnes při návštěvě společnosti.

Společnost obnovuje L-159 i pro americkou společnost Draken International a iráckou armádu, které zakoupily nepotřebné letouny české armády. Osm už jich Aero do Spojených států odeslalo, další dva vyšle rozebrané v kontejnerech do USA příští týden. Za nimi pak zamíří technici Aera, kteří je sestaví dohromady. Další šestice má být pro Drakem připravena na konci letošního roku.

V Iráku nyní létá devět strojů L-159, z toho na šesti se prováděla generální oprava. Desátý je ještě na vodochodském letišti, kde se na něm školí iráčtí piloti.

Sériovou výrobu Aero spouští v programu vojenského dopravního letounu KC-390 brazilské společnosti Embraer, pro stroj vyrábí náběžnou hranu křídla a podílí se i na výrobě dveří, rampy a zadní části trupu. Nyní technici pracují na prvním kusu sériové výroby. "Letos bychom měli vyrobit tři sety," řekl ČTK Tobiáš Tvrdík z tiskového oddělení společnosti. Loni přiletěl do ČR prototyp letounu, první dodávka zákazníkovi je plánovaná na příští rok. Kontrakt na dodávku podepsala Brazílie, pokračují jednání s dalšími zájemci.

Pro dopravní letouny CSeries kanadské firmy Bombardier Aero vyrábí náběžnou hranu křídla (stejně jako v případě KC-390 se podílí i na jejím vývoji). Nyní jde o desítky setů ročně, za několik let by jejich roční počet mohl překročit stovku.

Aero Vodochody Aerospace je největším leteckým výrobcem v Česku. Mezi vývojové priority firmy patří také nová generace cvičného letounu L-39. Společnost také zajišťuje armádě servis pro letouny L-159 a L-39. První letoun L-159 Aero vyrobilo v roce 1997.

Témata:  Aero Vodochody Jan Hamáček letectví a letadla

Související

Aktuálně se děje

18. ledna 2025 11:39

Víkendové počasí pod vlivem inverze. Láká na hory, ale působí i potíže v dopravě

Třetí lednový víkend začal a podle očekávání ho doprovází inverzní počasí. Podle meteorologů je proto třeba počítat s velkými rozdíly v teplotách a oblačnosti. Zatímco na horách je teplo, jinde mrzne a hrozí potíže v dopravě. 

Zdroj: Jiří Hrubý

Další zprávy

Peníze na důchody, ilustrační fotografie

Důchody a další nová taxa. Poště se bude platit za valorizační oznámení

Důchodová reforma přináší řadu změn a jedna z nich se týká i valorizačního oznámení. Od příštího roku bude vždy k dispozici v elektronické podobě, a to v datové schránce či na ePortálu ČSSZ. S doručením na adresu se sice přímo nekončí, ale bude možné pouze po podání žádosti a na náklady klienta. Lidé narození před rokem 1955 nadále nic platit nebudou.