reklama

OSA se podílí na poplatcích z užívání hudby. Například zvýšení poplatků, které společnost vybere od provozovatelů restaurací nebo pořadatelů koncertů, se promítne do zdražení vstupenek, nápojů a jídla. "Pro srovnání - nezlevněná jízdenka na městskou hromadnou dopravu ve všední den na půl hodiny v Praze stála 24 korun a v Ostravě 20 korun," uvedl ředitel OSA Roman Strejček.

788 milionů korun bylo loni rozúčtováno mezi 138.338 domácích i zahraničních nositelů práv. Honoráře putovaly do 77 zemí. Peníze se vyplácejí jednou za čtvrt roku. OSA si z poplatků ponechává v průměru necelých 15 procent na pokrytí nákladů.

"Dlouhodobě se nám daří ve spolupráci s uživateli a díky našim investicím do nových technologií zpřesňovat hlášení o užitých skladbách a rychleji a lépe identifikovat skladby a autory. To nám umožňuje zrychlovat i výplaty honorářů autorům," podotkl Strejček.

OSA má i své odpůrce. Spor se například vedl o zvýšení poplatků navrhovaný kolektivními správci, kterými jsou vedle OSA také Svaz autorů a interpretů (SAI) a Intergram. Podle kritiků by výrazné zvýšení poplatků neúměrně zatížilo obce, provozovatele pohostinství i hoteliéry. Sněmovna letos v lednu schválila novelu autorského zákona, podle níž by se autorské poplatky mohly do budoucna zvyšovat maximálně o inflaci.

OSA k 31. prosinci 2016 zastupoval přes milion autorů všech hudebních žánrů z celého světa. Domácích autorů bylo k uvedenému datu 5831, dědiců 3211 a nakladatelů 117. Vloni podepsalo smlouvu s OSA 336 nových autorů a tři nakladatelé.

Loading...

0 komentářů Napište svůj názor

reklama