Praha - Senát dnes rozhodl, že nadnárodní firmy budou muset informovat o své finanční situaci v jednotlivých zemích, kde působí. Horní komora dnes také schválila novelu zákona o silniční dopravě, která zpřísňuje postihy za nelegální taxislužbu a posiluje pravomoci obcí při stanovování podmínek pro její výkon.
Zprávy nadnárodních firem budou muset obsahovat informace nutné pro posouzení, zda správně rozdělily základ daně mezi jednotlivé státy. Má to zabránit daňovým únikům. Počítá s tím novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní, kterou dnes schválil Senát. Novelu nyní dostane k podpisu prezident.
Nová povinnost se bude týkat skupin s konsolidovanými výnosy nad 750 milionů eur ročně (20,3 miliardy Kč). Novela zavádí nový okruh automaticky vyměňovaných informací, které se týkají nadnárodních skupin podniků.
Novela reaguje na novou směrnici EU. Důvodem změn je podle ministerstva financí zájem unie na zajištění řádného fungování vnitřního trhu. EU se tak podle ministerstva snaží zajistit spravedlivější hospodářskou soutěž mezi nadnárodními skupinami podniků z Evropské unie a nadnárodními skupinami podniků ze třetích zemí.
Přísnější postihy za nelegální taxislužbu
O způsobilost šoféra taxislužby bude moci řidič podle novely přijít hned po prvním závažném přestupku, jako je například předražování jízdného a nepoužití taxametru. Kontrola se bude moci uskutečnit v cizím jazyce a je možné z ní pořizovat audio i videozáznam bez vědomí kontrolovaného řidiče. Řidiči, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby, ani tuto činnost nevykonávají legálně pro určitého dopravce, mohou být postiženi pokutou až 100.000 Kč.
Právo odebírat průkaz řidiče taxislužby bude mít jen osoba pověřená výkonem státního odborného dozoru, a to jen ve stanovených případech, například pokud byl řidič v posledních třech letech potrestán třeba za předražování jízdného.
Návrh také posiluje práva obcí při stanovování podmínek pro provozování taxislužby. Obce budou mít pravomoc prostřednictvím vyhlášky požadovat po taxikářích zkoušku z místopisu nebo obsluhy taxametru. Budou moci také stanovit zvláštní požadavky na vozidla taxislužby, například pokud jde o rozměry vozidla nebo plnění emisní úrovně. Tyto požadavky nesmí zvýhodňovat výrobce, typ vozidla nebo tovární značku.
Za zastaralou označil předlohu Ivo Valenta (za Soukromníky), jenž upozorňoval na hned několik služeb přepravy lidí soukromými vozidly s řidiči bez licence. Zpřísnění pravidel pro taxi je ve světle těchto služeb podle něho zbytečná diskriminace, pravidla by se měla naopak uvolňovat. Podobně se vyjádřil také Jaroslav Kubera (ODS). "Místo abychom taxikářům zjednodušili podnikání, tak jim je ztěžujeme," uvedl. V době navigací, jak podotkl, nechápe zkoušku z místopisu. O Valentově požadavku na zamítnutí normy už ale senátoři nehlasovali.
Témata: Senát Parlamentu České republiky, taxi, firmy
Související
31. října 2024 6:46
28. září 2024 20:24
27. května 2024 15:34
17. dubna 2024 12:42
14. prosince 2023 15:59
29. listopadu 2023 12:38