reklama

Vytvoření evidence poutačů, které měli jejich majitelé do dneška povinnost odstranit, je prvním krokem k jejich zbourání. Úřady je pak na své náklady zlikvidují a peníze budou vymáhat po majitelích billboardů, případně pozemků, na nichž stály. Kolik prostředků na to bude potřeba, není podle mluvčího známo. Jasné není ani to, na kolik vyjde odstranění jednoho poutače.

Vzhledem k očekávanému velkému počtu odstraňovaných billboardů ŘSD předpokládá, že vypíše výběrová řízení na firmy, které by se této práce měly ujmout, řekl ČTK Jan Studecký z tiskového odboru ŘSD. Cena za likvidaci reklamních zařízení tak bude záviset na tom, kolik společností se do soutěží přihlásí a jaké ceny státní organizaci nabídnou.

Do sčítání billboardů se zapojilo všech 18 středisek údržby dálnic. "Zahájili jsme dnes podrobný monitoring všech reklamních zařízení, které se nacházejí v ochranném pásmu dálnic. Dnešní den věnujeme především dálnici D1 - ještě dnes budeme mít perfektní detailní monitoring veškeré reklamy na D1," uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl.

Monitoring jednoho poutače je podle něj i s dopravním opatřením otázkou maximálně deseti minut. Ke každému billboardu silničáři pořizují protokol s mapovým podkladem, souřadnicemi GPS a fotografií. Mělo by z něj být zřejmé, k jaké konstrukci je poutač připevněn. Všechny shromážděné informace začnou zřejmě během pondělí směřovat na silniční správní úřad, což je v případě dálnic ministerstvo dopravy, který bude postupovat dál podle zákonných lhůt. Pokud ještě po výzvě ministerstva zůstanou podél dálnic reklamní zařízení, začnou je úřady odstraňovat. Kdy by mohly být všechny dálnice bez těchto billboardů, Rýdl neuměl odhadnout.

Reklamní zařízení podle zákona o pozemních komunikacích může zobrazovat nejen klasickou reklamu, tedy sdělení s cílem dosažení zisku, ale může šířit i nekomerční informace, třeba kulturní, politické nebo vzdělávací. Odstraněné billboardy nebudou uchovávány, podle zákona se mají zlikvidovat.