reklama

Odboráři mají v rukou například koncem roku končící dohody o flexikontech, tedy směnách navíc a o organizaci práce do sedmnácti a osmnácti směn týdně, kdy zaměstnanci chodí navíc ještě na páteční noční směnu a na sobotní ranní směnu. V případě osmnáctisměnného modelu se pracuje také v sobotu odpoledne. Na konci března pak končí platnost všech dohod o časovém organizování práce.

Předseda podnikové rady Škoda Auto Jaroslav Povšík týdeníku Škodovácký odborář řekl, že by odboráři mzdový tarif rádi zvedli o vyšší dvouciferné číslo. "Deset to nebude, to je málo, to bychom se všichni styděli. Musí to být více," řekl Povšík.

Končící dohody o modelech práce navíc hrají do karet odborářům, podle Povšíka by po skončení platnosti dohod vznikl obrovský chaos, "že by to firmu na určitý moment zastavilo a výroba by se musela vrátit na nižší hodnoty," uvedl. Firma by naopak podle něj nejraději zapojila "agresivní" modely, aby mohla vyrábět co nejvíce. "To ale nepřipustíme. Máme zdravý rozum a srdce a nenecháme ničit rodinné vazby a zdraví zaměstnanců," řekl Povšík.

Odboráři podle něj chtějí dosáhnout růstu mezd nad úroveň slovenského Volkswagenu, kde se v červnu konala šestidenní stávka. Odboráři se zaměstnavatelem se nakonec dohodly na nové kolektivní smlouvě včetně zvyšování platů pracovníků celkově zhruba o 14 procent během půldruhého roku.

Odboráři jsou podle Povšíka připraveni využít k vyjednávání všechny prostředky, a to včetně stávky. "Nyní ale máme výhodu v podobě trumfů v rámci spolurozhodování a pracovních modelů, kde legitimně není nutné stávkovat a firma přesto má problém, který musí řešit a snažit se dohodnout," uvedl Povšík pro týdeník. Kromě mzdy chtějí odboráři dosáhnout také výrazného zvýšení fixního bonusu, který je vyplácen dvakrát ročně.