reklama

"Podařilo se nám prosadit změny v zákonech, které umožní transparentnější financování politických stran a zamezí hlavním přešlapům v kampaních, jakými jsou třeba hojně využívaná anonymní reklama proti ostatním kandidátům nebo neomezená podpora stranám od třetích osob. Chtěli bychom teď přispět k tomu, aby se tato pravidla co nejdříve vyjasnila a podařilo se zavést je co nejlépe do praxe," uvedl zástupce Rekonstrukce státu Jiří Skuhrovec.

Server Fér volby má proto upozornit na nová pravidla, která také souvisí s vytvořením úřadu, který na financování a volební kampaně jednotlivých stran dohlíží. “Rádi bychom skrze tuto stránku zapojili veřejnost do shromažďování příkladů ze současné volební kampaně. Občané mají dnes jedinečnou možnost přímo se do vyjasňování a usazování nových pravidel přímo zapojit,” dodává Skuhrovec.

Lidé tak mají možnost ve formuláři na stránce nahrát sporné příklady kampaně. Tyto příspěvky se prostřednictvím webu mohou dostat ke členům nově zřízeného úřadu. Úřad je následně vyhodnotí a v případě, že to bude nutné, zahájí správní řízení. Příklade, které lidé nasbírají, by mohly posloužit i do budoucna proto, aby se politické strany podobných chyb vyvarovaly.

"Nechceme však zároveň úřad zahlcovat desítkami či stovkami podobných podnětů, proto případy nahrané do aplikace nejprve prověří naši právníci, jestli jsou relevantní, sloučí podobné případy do jednoho podnětu a ten poté podají úřadu," popsal práci se sesbíranými podněty od občanů Josef Karlický z Frank Bold.

Web byl vytvořen zejména proto, že úřad pro dohled nad hospodařením politických stran má pouze několik málo zaměstnanců, kteří nestihnou vše uhlídat. „V tuto chvíli je na voličích, aby sledovali dodržování zákonů a na případné pochybení úřad upozornili. Vy jste hlídači demokracie. My vám s tím pomůžeme,“ uvádí projekt.

Nutno podotknout, že web působí relativně nepřehledně. V přehledu kampaní jsou nahrané jednotlivé fotografie od občanů a u nich je uvedené, kdo kterou politickou reklamu zadal. V popisku většinou chybí odůvodnění a laický uživatel nemusí vědět, v čem která strana pochybila. Nejčastější chybou je uvedena „neoznačená kampaň“. Ze zákona je nutné, aby u předvolební inzerce byla uvedena informace o tom, kdo ji objednal. Ať jde o billboard, plakát, leták, stránku v novinách nebo třeba online reklamu, musí vždy obsahovat informaci o zadavateli a zpracovateli. Označená musí být jak inzerce ve prospěch kandidáta, tak v jeho neprospěch.

Na webu je zatím nejčastěji označená jako „neoznačená kampaň“ ta hnutí SPD Tomia Okamury. Lidé na web vyvěsili několik jejich billboardů. Jako neoznačená je také kampaň ODA Pavla Sehnala, ale i plakát KDU-ČSL nebo hnutí ANO.

reklama